Öppen Ridå

Alla inlägg den 6 augusti 2010

Av Malin wiper - 6 augusti 2010 21:10

            

 

Här kommer vacker musik ur filmen Unfaithful från 2002. Den har jag själv i min filmhylla.              

 

   HANDLINGEN:

 

Connie Sumner har en kärleksfull man, ett vackert hem och en underbar son, men hon vill ha mer. När hon närmade sig en dag en stilig främling när han försökte stoppa en taxi, blir hon besatt av honom och så småningom börjar en affär. Men verkligehten kommer ifatt och saker börjar hända och hennes man får reda på av en arbetskamrat vad som sker bakom hans rygg. Resten måste man se. Det är både heta scener, dramatik och spänning.

 

      

 

Diana Lane och Oliver Martinez i en scen.

 

I huvudrollerna ser vi: Richard Gere, Diane Lane och Oliver Martinez som älskaren. För regin står Adrian Lyne

 

              

 

Den får tre starka filmprojektorer av 5 möjliga för sin spänning, skådespeleri och oväntade vändningar.

 

                 

 

 

Av Malin wiper - 6 augusti 2010 15:46

  


Ute har det varit toppenväder i dag men jag har varit inne och bara städat. Nu har jag rensat ut och rengjort våra billyhyllor som jag helst skulle vilja slänga ut och köpa nytt. Dom är så opraktiska och färgen är den där gulbruna som man lessnar på. Vi får ha dom ett tag till för vi kan inte byta ut allt på en gång. Jag skrev i går att jag var lite vilsen när det gällde vad vi skall bjuda våra grannar på i morgon kväll. En gratäng hade varit bäst och då fick jag en kommentar från en av mina bloggvänner Annelie.

 

                     

 

Hon hade ett lätt och gott recept på en tacogratäng. Nu har vi provlagat den och ätit och den var supergod och mättande. Tyvärr så upptäckte jag att jag inte tål tacokryddan. Har ätit taco förut och blivit lite dålig i magen men sen glömmer man bort. Vi dokumenterad tillagningen och sätter in här om nån annan vill göra gratängen som det går bra att bara servera en sallad och lite bröd till. Det skall erkännas att min man gjorde det mesta arbetet medans jag sprang omkring och fotade...      Vi la till champinjoner till recepte.

 

   

 

Min man skar paprika och purjolök smått.

 

   

 

Han började med att steka ur vattnet ur champinjonerna.

 

   

 

Sen tillsätter man paprikan och purjolöken i stekpannan. stek tills det börjar mjukna lite grann. Lägg över allt i en gryta.           

 

   

Blanda sen köttfärsen med en påse tacokrydda. Vi hade 400 g köttfärs och det blev lite mycket till 2 personer så vi fryser in resten eftersom min man tål tacokryddan.

 

   

Finfördela köttfärsen och bryn den i smör. Vi tog smör blandat med rapsolja.

 

   

Häll sen över köttfärsen till grönsakerna i grytan.

 

    

Ta sen turkisk Yoghurt 10%-ig. Vi tog 1 dl. Häll i den i en skål.

 

   

Blanda sen ner 200 g Philadelphiaost i skålen tillsammans med yoghurten.

 

   

Bred sen ut blandningen i en ungsfast form eller plåt. Vi gjorde ett fel och tog den fetaste philadelphiaosten och det blev lite för mäktigt så ta den lättare med mindre fett.

 

   

sen breder man ut köttfärsröran ovanpå den vita blandningen.

 

   

Sist häller man över riven ost. Vi tog västerbottensost.

 

Sen är det bara in i ugnen i 200 grader i ca 18 minuter. Vår ugn är ganska varm.    

 

   

Här är resultatet och vi såg sen att vi tagit lite för mycket ost så var försiktiga om ni skall göra denna rätt.

 

Servera med en grön sallad med lite bröd till. Tack Annelie!...   synd att inte jag reagerar på tackokryddan men det finns andra som får njuta av detta recept istället.           

 

 

Av Malin wiper - 6 augusti 2010 14:18

             

 

Klicka här för att komma in på Melanie C:s hemsida.

 

Klicka här för att komma in på Bryan Adams hemsida

 

  

 

Klicka här för att komma in på en sidan som heter: Krimskrams livsnödvändiga secondhand fynd.


Av Malin wiper - 6 augusti 2010 12:11

 

  


Jag väntar på att min man skall komma hem så vi kan dricka en kopp kaffe  med en god smörgås till. Han är på systemet för vi såg att det fattas lite i barskåpet. Jag satt fram en flagga som kommer från en terapi jag jobbade på för 25 år sedan, snacka om hållbar...  . Det blir lite problem i morgon när vi får besök för vi kan inte dricka så mycket eftersom vi går på viktminskning. Det blir bara ett glas vitt för mig. Jag får dricka ett halvt glas först och sen vänta några timmar...  man vill ju inte förstöra 16 dagars slit men å andra sidan så tål man väl inget nu med så lite i magen...  I dag blir det sen lunch för vi kom upp så sent ur sängen och innan vi fick i oss frukosten så gick det nån timme till.        

 

   

 

Jag har städat köket i omgångar och är nu klar med rengöring av skåp, spis mm. Allt som är ovanpå detta skåp är från second hand utom morteln som Mr T hade med sig i boet när vi flyttade ihop för 100 år sedan...   

        

        

 

Toaletten gjorde vi i går tack och lov. Jag får vila emellan alla moment för nacken är så instabil. Just nu går jag omkring med valdemarskragen...  Ibland orkar vi inte städa så det ser ut som "Jerusalems förstöring" som dom yttryckte sig förr. På måndag skall jag äntligen till akupunkturen igen och det ser jag fram emot.     

 

         

Vårt IKEA kök är bara 5 år gammalt men på vissa lådor ser det ut som på bilden och det är ingen höjdare. Man kan tro att vi är en stor barnfamilj. Som tur är så skall man bara kunna byta ut fronterna men jag vet inte om vår sort finns kvar där än. Dom byter ju ut sina grejer snabbare nu än förr på IKEA.

 

    

Så här slitet är det upptill på dörren till diskbänksskåpet...  Som tur är så är inte alla skåp så slitna utan dom närmast där man håller till mest.

 

  

 

Så här illa har det gått för vår fondtapet i köket. Fläckar som inte går att tvätta bort. Det var en jättedyr tapet som man skulle kunna ha i ett kök men efter bara 2 år så såg det ut så här. den stora vita fyrkanten på mitten är mönster men man ser ändå fetfläckarna och dom finns lite överallt på tapeten så vi måste tapetsera om. Ibland hjälper det inte om man kostat på extra.

 

  

 

  

 

Jag har torkat överallt och så här blankt och fint är det på våra glasskydd ovanför köksbänken. Man kan se mig i glaset när jag fotar likt en galning... 

 

   

 

Jag fållade ett tyg i går som jag visade och skulle ha till duk på rumsbordet för det såg ut att passa till rumsgardinen...  men det blev bara too much...  jag blev alldeles snurrig av alla mönster på både gardin och duk. Hade lite föraningar om detta men ville pröva. Nu lägger jag på en av dukarna jag köpte tyg till på Mimmis Magasin som passar mycket bättre igen. Jag kan ha detta tyg till nåt annat. Synd att jag köpte 3 m av tyget...  Jag har gjort mig av med så mycket dukar så jag har bara två just nu så jag passade på men till vår gardin så är enfärgat bäst.

 

   

Läckra glas jag såg på second hand i Huskvarna när vi var där sist. Fattar ändå inte prissättningen på 30:-/st som är för dyrt för gamla glas som inte är märkta. Vet inte vilket årtal dessa kan komma ifrån. Dom fanns i flera olika storlekar och färger. 

   

Dom sålde även stapelbara stolar som säkert stått i nån stor lokal. Det kan tyckas billigt med 25:-/st men dom var rejält slitna och måste kläs om och fixas i för övrigt också för det var mycket skador på stommen.

 

  

 

En sån här braskamin har jag själv haft för många år sedan och den sålde dom för 350:-. Det är en kamin som är från 80-talet.  

 

  

 

I ett skyltfönster såg jag ett par skor jag gillade med alldeles lagom klack. Jag skulle tro att klacken var 5-6 cm. Det fanns massor av olika modeller med en klackhöjden.

 

   

Såna här 40-50-talsfotöljer är det många som köper och klär om, det blir jättesnyggt. Det är ändå konstigt att tyget på dessa är så oförstört och helt intakt.  

 

 

Av Malin wiper - 6 augusti 2010 07:49

     


I dag fyller min son 37 år och man undrar vart tiden har tagit vägen. Synd att man inte kan träffa honom på födelsedagen. Han har bjudit hem flera vänner och nån arbetskamrat på fest och skall bjuda på både tårta och annat. Senare skall alla gå ut och roa sig på nåt ställe där han bor.

 

                            

 

                  

 

Här fyllde han 1 år och jag försökte få honom att blåsa ut ljuset och det lyckades...    Hoppas han inte har nåt emot att jag exponerar honom så här i bloggen. Jag skall snart ringa till hans jobb.  

 

           

 

Här en bild på honom när vi hälsade på mina föräldrar som då studerade i Umeå, Pappa på universitetet och mamma inom kontor dom bodde i studentbostad...  min pappa sitter i soffan i bakgrunden på fotot. På bilden säger han: titta!        

 

 

Här är en av dom grupperna han gillat och fortfarande gör. Pet Shop Boys, annars är det Enigma som han fortfarande köper skivor av. Han har en bred musiksmak precis som mig. Allt från klassiskt till rock med några få undantag. Elbas var det sista instrumentet han spelade i blåsorkestern innan han flyttade från sin födelsestad.

 


           


 


             


 Jag hoppas ni mina bloggvänner och andra läsare får en musikalisk och händelserik fredag...       

     

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards