Öppen Ridå

Alla inlägg den 1 augusti 2010

Av Malin wiper - 1 augusti 2010 15:25

      


      Klicka här för att komma in på Rachel Weisz fansite                  


Av Malin wiper - 1 augusti 2010 14:25

  


Jag hyrde några filmer i går bl.a detta drama från 2009 som heter "Agora". En film av Alejandro Amenabar. I rollerna ser vi Rachel Wiesz, Ashraf Barhom, Oscar Isaac, Homayoun Ershadi, Max Mighella mfl.

 

             

 

HANDLINGEN

 

Agora utspelas i 300-talets Alexandria, där filosofen Hypatia undervisar på stadens berömda bibliotek. Hypatia brinner för vetenskapen och är på väg att avslöja mysteriet kring solsystemet, århundradet före Copernicus och Galileo. Men hennes arbete hotas av kristendomens framväxande konflikter mellan kristna och hedningar. Efter att kejsaren konverterat får den kristna minoriteten i Alexandria större makt och startar våldsamma upplopp på gatorna och inbördeskrig utbryter. Mitt i detta kaos slits Hypatia mellan två män som åtrår henne: hennes slav Davus och den ädle eleven Orestes.

 

            

 

Jag är inte så historisk bevandrad men kunde ändå ta till mig filmen. Den var välgjord och påkostad och skådespeleriet var bra. Man fick se många råa välgjorda scener från smikörernas sida. Världen var egentligen inte grymmare då än den är nu. Det var inte mycket romantik i filmen utan mest konflikter som det står i handlingen ovan. Jag kunde ändå inte sluta se filmen för den höll mig kvar i sitt grepp. Det kändes som inte kvinnor fanns för den enda man fick bekanta sig med var huvudpersonen Hypatia men dom valde att skildra detta på det sättet. Vet inte vad jag skall skriva mer utan att den var sevärd.


 

Jag ger den i alla fall 3 starka stativkameror av 5 möjliga för bra skådespeleri miljöer och mask.

 

                 

 

                             

 

Av Malin wiper - 1 augusti 2010 10:29

              

 

Klicka här för att komma in på Lynn Andersons hemsida. Hon är född 1947 i Grand Forks, North Dakota och är en amerikansk countrysångerska. Rose Garden är hennes mest kända inspelning och den är skriven av Joe South. Hon har fått en Grammy Award för låten 1971

 

          


Nu önskar jag er alla en härlig söndag. Besöker era bloggar lite senare för nu kan jag inte sitta här längre för nacken...  

Av Malin wiper - 1 augusti 2010 09:33

  


Dom har också ett litet växthus i trädgården där det finns jättefina och ovanliga kaktusar.

 

         

 

Jag har då aldrig sett såna kaktusar som dom har i växthuset och denna är jättefin med sina gula blommor.

 

  

 

En lite rolig med små bollar. det ser nästan ut som dom är inlindade i nät.

 

  

 

En med rosa blommor och alla på bordet är olika sorter.

 

  

 

  

 

  

 

När jag såg denna så kändes det som den var av tyg.  

 

  

 

Längst bak i trädgården stod denna vackra Volvo P 1800       

 

 

  

 

Dom hade också två mopeder bredvid Volvon. Detta är en Mustang TT super från 1969


 

Tack för att vi fick besöka er vackra trädgård och njuta en stund...     

 

Av Malin wiper - 1 augusti 2010 08:21

          Glitter Graphics


Ja då kan vi skriva 1 augusti och det är ruskväder ute så i dag blir det inget mysa nere vid ån. Vi skall städa i lungn gemak här i dag för till veckan kommer våra fd. grannar på kaffe. Det är egentligen ett riktigt bioväder men vi har varit ute så mycket så nu måste vi hålla oss inne lite...  

Glitter Graphics


     


I går när vi var nere i samhället så såg vi en affisch utanför ICA där det stod om öppen trädgård och det visade sig vara en av våra grannar längre ner på gatan som öppnat sin trädgård några timmar för allmänheten. Vi visste ju att han var duktig på detta men när vi kom dit kunde vi inte föreställa oss att det var så vackert och arbetat. Jag själv älskar stenpartier med växter och här fanns det massor och gångar där man kunde gå på utlagda fina stenar. gångarna slingrade sig och man upptäckte nytt hela tiden. Han har lagt ner ett enormt arbete på detta och det ser ut som rena paradiset i hans och hans tjejs trädgård. Jag har själv köpt ett hus en gån som hade en färdig stenpartidel med växter men inte så omfattande som detta.

 

   

 

Det är en blandning av bladväxter och vackra blommor.

 

   

 

Här är parets vackra veranda och framför den har dom all denna grönska som är så vackert.

 

   

 

Framför altan ser man först detta träd i mitten. 

 

   


 

   

  

 

Här har dom en näckrosdam med fiskar i.

 

  

 

Framför dammen står denna trädgårdsgrupp som har en färg som passar ypperligt till omgivningen. Allt är så estetiskt.

 

    

 

   

 

Det fanns ett vackert gammalt hus i nedre delen av trädgården som syns längst bak på fotot.   

 

   

 

Här ser man huset lite bättre och där hänger en snygg rostig hängare med fina stenar i.

 

      

 

Här en lustig blomma med blommor i. Har aldrig sett dess like.

 

      

 

Fortsättning följer................

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards