Öppen Ridå

Alla inlägg den 28 juni 2010

Av Malin wiper - 28 juni 2010 22:10

  


Jag har sett filmen Shutter Island som jag länge velat se och helst på bio men det har inte blivit av. Det är en thriller från 2009 i regi av Martin Scorsese. I rollerna ser vi Leonardo DiCaprio, Michelle Williams, Ben Kingsley och vår Svenska export Max Von Sydow mfl.

 

  

 

En kameratändare från min tändarsamling.

 

  

 

HANDLINGEN

 

eddy (Scorseses nu trogne Leonardo DiCaprio) och Chuck (Mark Ruffalo) är poliser som sänts till ön där mentalsjukhuset för våldsamma, psykiskt sjuka ligger. De ska utreda försvinnandet av patienten Rachel (Emily Mortimer), men ju längre tiden går desto tydligare blir det att allt inte står rätt till. Personalen kan inte förklara vad som har hänt och de är ovilliga att samarbeta. Medan Teddy kämpar mot mardrömmar och en allt mer påtaglig migrän avslöjas bit för bit av hemligheten.

 

  

 

Filmkamera från min tändarsamling.

 

Min recension

 

Filmen var krypande spännande och både färg foto och miljöer välgjorda och passande till temat. Leonardo DiCaprio gör här sin bästa roll någonsin enligt mig. Han spelar ut hela sitt känsloregister. Även Michelle Williams visar att hon är en bra skådespelerska som utvecklats. Ben Kingsley är alltid bra. Max Von Sydow har en liten roll men gör den med den äran.

 

            

 

Jag gillar när en film överraskar som denna gör med en oväntad vändning och ett helt annat slut än man väntat sig. Alla i rollbesättningen gjorde bra ifrån sig än om en del bara var med i en eller två scener. Filmen är verkligen inte förutsägbar och man väntar bara med spänning på vad som komma skall. 

 

Filmen får 4 starka megafongubbar av 5 möjliga

 

           

 

 

 

 

Av Malin wiper - 28 juni 2010 14:30

  


Nu har dom börjat bada i vår lilla å. Tog ett foto inifrån köket under parasollen...  det är två unga flickor som har en röd badmadrass och dom verkar ha jättekul. Det kommer förbi både ekor och andra små båtar med motor här lite då och då så det känns lite levande. Vi har suttit ute och ätit men nu gick luften ur mig och jag vill inte göra nåt så min man åkte iväg och hyrde några filmer. Egentligen borde man gå ut och sätta sig eller åka ut men jag är för trött och det kommer en dag i morgon också. Det skall ju bli över 30 grader varmt framöver.

 

   Det är många som fiskar i vår lilla sjö också men dom får inte såna här stora firrar... .

 

          

 

Jag har i alla fall gjort lite motionsdans till musik men det såg inte så bra ut som på bilden ovan tyvärr...  Jag hade nog skrämt slag på vem som helst som hade sett mig i full action...  Nu har jag dessutom ätit för mycket av allt i helgen så det känns lite tyngre... . För mig går det inte att ha godis hemma för jag äter upp det direkt. Vi fick lite godis över och det har jag bett min man gömma...  

 

 

                  

                

Av Malin wiper - 28 juni 2010 09:24

Så här står det i vår nättidning Skillingaryd.nu om olyckan som hände på vår gata i går.

 

                    

 

En mopedist i 75-årsåldern  skadades i dag i en olycka i Vaggeryd.
Mannen krockade med en bilist på Västra Promenaden.
Mannen fördes till sjukhuset i Jönköping med misstänkta skador på knä och bäcken. Föraren av bilen var en man i 40-årsåldern och han klarade sig utan skador.
Det finns misstanke om att mopedisten var berusad.

 

                

 

Skönt att det inte blev så allvarligt som vi befarat. 

 

Av Malin wiper - 28 juni 2010 08:52

         


Ketchuppistolen gör grillfesten roligare. Kolla in här 


Här finns den att köpa för 249:-. Tur att man har lite av barnasinnet kvar...   



           

Av Malin wiper - 28 juni 2010 08:16

  


Nu har vi vinkat av min mans lillebror som skall åka vidare och se sig omkring och även besöka en del av deras släkt i Sävsjö. Han sa att han kommer tillbaka när han är på väg hem. Nu skall det bli ännu varmare och då får man hoppas att värmen blir torr.

 

             

 

Vi grillade i går och som ni ser är vi inga storgrillare, vi har bara en liten elgrill på ben.

 

  

 

Vi gjorde det enkelt för oss och grillade wienergrillkorv men inte vilken korv som helst utan Vaggeryds Charks korv som fått flera utmärkelser och guldmedalj. Den korven säljs bara på delikatessaffärer i vanliga fall men här har vi den på både ICA och Konsum. Den är verkligen god och det är mycket kött i den.          

 

   

Jag gjorde en palsternacksgratäng med palsternackor, champinjoner, créme fraiche och riven ost och den passade ypperligt till.     

 

    

Jag orkade inte göra nån egen potatissallad så jag köpte en som kocklandslaget satt ihop och den fick 4 poäng av 5 möjliga av min man och svåger.

 

             

 

Till detta drack vi ett vitt vin som heter "Cicero" Marche Bianco. Det är ett Italienskt vin med 13% alkoholhalt. Vinet har nr 2392 på systemet. Det har en fruktig doft med inslag av päron, honungsmelon och citrus. Egentligen skall man dricka vinet till lättare rätter såsom fisk och skaldjur.

 

 

  Nu önskar jag er alla en fin måndag som flyter på och blir bra...   

  

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards