Öppen Ridå

Alla inlägg den 26 juni 2010

Av Malin wiper - 26 juni 2010 20:40

  


Här sitter vi på Restaurang Hot & Gott som är en favorit och Mr J tycket också att maten var suverän.

 

  

 

Jag tog min wokade favorit som är nr 9 på menyn. Det är kyckling med cocosmjölk och massor av grönsaker och annat.

 

                

 

   

 

Dom har en liten uteservering men där stod bara två bord och dom var jättesmå så vi satt inne.

 

                

 

   Fortsättning följer i morgon för nu är vi supertrötta. Ha en fin kväll...      

Av Malin wiper - 26 juni 2010 20:12

     


      


Vi drack ett rött vin till maten nu på kvällen och det heter  Cameleon från 2008 och kommer från Australien. Alkoholhalt 14% och är gjort på organiskt odlade Malbeck druvor. Vinet är fruktigt och kryddigt med en lång eftersmak. Vinet dricks med fördel till grillat samt till andra rätter som kräver ett smakrikt och fruktigt vin. På Systemet har vinet nr 6581 och kostar 72:-.

 

                                            

 

Jag tyckte vinet var jättegott men är inget man dricker som apertif, det fordras mat till vinet.

 

 

Här sjunger UB 40 låten Red,red wine. Klicka här för att komma in på deras hemsida

 

Av Malin wiper - 26 juni 2010 19:38

  


Jag har inte hunnit blogga för vi har varit ute hela dan. Först åkte vi till Byarum för att ta oss en fika på dess hembygdsgård. Den ligger bara några km från Vaggeryd och det är jättefint där och dom serverar goda smörgåsar och annat kaffebröd.     

 

   

 

På framsidan ser det ut så här men detta är bara en liten del för det är rätt stort och utspritt.

 

      

 

   

 

På baksidan finns det lite större bord på rad men även andra lite utspridda.

 

         

 

   

 

På området ligger även detta museum som är ett gammalt torp från 1700-talet. Det är bara att gå in och se sig omkring i rummen.

 

   

 

   

 

Så här ser ett av rummen ut.

 

   

 

Här nästa  

 

   

 

Vi åt varsin smörgås och jag tog en liten med skinka, dom andra ägg och ansjovis.

 

Vi njöt verkligen och kaffet var också gott. Hej på er allihopa...  

 

  

 

Dom har även ett hantverkshus som vi besökte.    

 

   

 

En översiktsbild över den största lokalen, det finns ytterligare ett mindre rum. Dom säljer konsthantverk av olika hantverkare. Det finns allt från smycken, dukar, stickat, smide, keramik mm.  

 

 

   

 

Detta såg så lyriskt ut. Skurtrasor hängande på en lina mellan ett gammal hus och ett träd.

 

   

 

Som på så många andra ställen så utvandrade en del till Amerika och här en minnessten av dom som utvandrade från Byarum och dom var 532 st år 1853-1930.  

 

  

 

Sen fortsatte vi mot Jönköping så fortsättning följer...........     

 

  

Av Malin wiper - 26 juni 2010 09:01

          

 

Klicka här för att komma in på Paul Mc McCartneys hemsida


Av Malin wiper - 26 juni 2010 08:37

             


God morgon på er...  Nu har vi i alla fall fått sommar så man kan sitta ute och mysa. Det blir inte mycket bloggande nu när vi har främmande för man vill ju umgås. I dag skall vi åka ut och kolla oss omkring lite sen skall min man och svåger hjälpas åt i trädgården för att få bort några skräphögar.

 

 

   


Jag tog ett kort på dom två bröderna i går när vi åt sill i köket. Trångt om saligheten men det är kul att sitta där och äta ibland också. Tre personer går bra men fler då funkar det inte. Min man är storebrodern.


     


          


   


Till vårt icete hade jag även köpt päroncrisp som är chokladdoppade tunnbrödsbitar och passar utmärkt till icete också. Dom finns på Butik Ingelund. 


   


Vi spelade faktiskt kort i går och det har jag inte gjort på år och dag. Poker med 5 kort. Jag hade en rolig kortlek med gamla filmstjärnor som jag köpt på en loppis. Vi gick igenom kortleken som har 52 kort och endast 7 av skådespelarna lever fortfarande...     Jag hittade en sida där denna kortlek finns att köpa. Sidan heter kitsch.se

 

        

 

Klicka här för att komma in på en sida med lite olika kortlekar bl.a med reptiler och andra djur som motiv.


   


vi åt pannacotta i går men jag glömde att fota innan vi ätit upp allt...  Det var gott i alla fall än om vi vräkte i oss för mycket. Till detta hade vi både jordgubbar och vispad grädde. Efter 5 dagar utan sötsaker så är allt förstört så det är bara att börja om på måndag...  

 

         

 

I denna hade jag vanligt vaniljsocker men för att få den ännu godare så tillsatt jag lite äkta vaniljpulver.

 

     

 

Detta köpte jag när vi var ute på ett ställe där dom hade kravmärkta varor.

 

Klicka här för att komma in på sidan där pulvret finns.

 

   Ha en fortsatt bra helg...    

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards