Öppen Ridå

Alla inlägg den 22 juni 2010

Av Malin wiper - 22 juni 2010 19:52

    

 

Radioapparat från 60-talet. Då tyckte man inte att dom var så märkvärdiga men nu ser man en sån här radio med andra ögon. Klicka här för att komma in på sidan där jag hittade denna.

  

Klicka här för att komma in på en unofficial hemsida om Skeeter Davis.

 

          

 

Skeeter Davis föddes 1931 i Kentucky, USA. Hon dog 2004 i Nashville. Tennesse, USA. Hon var en amerikansk countrysångerska. Mest ihågkommen för denna tårdrypare som var en landsplåga 1963 "The end of the world". Den låg som bäst tvåa på Billbord-listan

 

Av Malin wiper - 22 juni 2010 19:07

           


I dag har jag bara ägnat mig åt att få några kuddar färdiga och det har tagit hela dan med vila emellan och nackbehandling. Är faktiskt lite bättre nu. Min man har kommit hem och allt har varit lyckat och dom var sammanlagt 70 personer. Dom fick jättegod mat bestående av potatissallad, två olika sorters sill, gubbröra, kanelfläsk, isterband, lax, vegetariskt sen fick dom ostkaka med sylt och kaffe.

 

  

 

Tre stycken kuddar fick jag klara och har nu endst en kvar att göra men det får vänta tills i morgon. Detta tyg hade jag sen förut och färgerna går igen i altangardinen.

 

  

 

Sen en lite färgstarkare som är en stuvbit jag såg inte att det var ett mönster med ett hus och träd, nu har det hamnat åt fel håll ...  Det kan inte hjälpas. Jag satt virkade remsor på sidorna.

 

  

 

Sist den här som jag skall ha två av för att lätta upp mot det färggranna. Det är 70 cm av en gardinkappa och på har jag pressat på dom självhäftande dansöserna. kuddarna. Tänk vad en tygaffär kan lära ut mycket. Tack snälla ni...  Konstigt nog så passar kuddarna ihop och bildar en helhet i min enkla lilla altan...   

 

 

       

 

Detta är en nåldyna i form av en kopp med choklad...  Klicka här för att gå in och kolla på sidan som heter Mönster-arkivet. Där får man också veta hur man tillverkar nåldynan som sen läggs i koppen. Jag skall nog göra en själv så småningom.  

 

 Nu drar jag igen blixtlåset för i dag...  Ha en fin kväll...   

Av Malin wiper - 22 juni 2010 12:34

  


Jag har lyckats fålla en tygbit som blev över från rumsduken till det gamla skrivbordet på altan. Har sen satt en spetskant runtom men tyvärr fick jag inte till nån närbild, kameran fokuserade så dåligt så ingen bild blev tydlig. Duken min man köpt på second hand som låg där förut stod jag inte ut med längre...  den var ingen höjdare än om vi för det mesta har samma smak. M T ringde nyss och är framme i Eksjö där dom skall sitta ute under partytält och både äta, fika och ha sitt möte. Det är så fint där så det är synd att han inte tog kamera med sig. Ingen av dom andra hade nån med sig heller tyvärr.

 

  

 

Jag köpte en löpare till altanbordet som passar till den nya gardinen. Tyvärr går det inte att få fram mönstret på bild men det är i lite oregelbundet med vinrött, lila och lite rosa inslag. Sakerna på bordet är inte dom som skall stå där sen.

 

   

 

Detta tyg skall jag sätta på en av kuddarna och sy på detta spetsband som jag hade sen förut. Tygbiten är en stuv som jag fått av Mimmis. 

 

   

 

På den andra kudden skall detta tyg sitta och det är dom svarta Cultkuddarna jag skall använda precis om jag gjort med dom på vår säng men variera mig lite.          

 

   

 

Den tredje kudden skall jag pynta med vitt tyg som har spets på ena kanten och ev smycka med dessa balettdansöser som man kan stryka fast. Jag köpte detta på Mimmis Magasin. Jag vet inte än hur kuddarna blir men har nu en grund. Har tyger så jag kan ångra mig och byta.

 

  

 

När jag var där så hittade jag nåt jag sökt länge och det är en lagomt stor brödkorg i ett kraftfullt utförande. Här är en sån och jag tog den röda eftersom det går i rött ute och även på altanen. Den är mer röd än orange som det ser ut på bilden. Jag har bara stora brödfat.

 

 

  

 

Dom har mycket i denna serien där man kan sätta ihop grejer som man vill.

 

  

 

Den lila duken är jättesnygg och jag var nästan på väg att köpa den istället för den jag valde men den var lite för ljuslila för att passa in.

 

      

 

  

 

En jättefin rund svart bricka med koppar.

 

   Nu skall jag gå och fixa mig lite mat och sen sätta mig i trädgården en stund och läsa. Orkar jag för nacken så börjar jag sy lite tuber till kuddarna. Ha det toppen...   

 

Av Malin wiper - 22 juni 2010 06:40

            


I dag gick ridån upp tidigt för min man har fullt upp. Först är det museiföreningen och sen skall han och 4 till från det sociala projektet åka till Eksjö närmare bestämt Kvarnarps gård. Det finns ett nätverk som håller på att byggas upp och nu skall dom i Jönköpings län träffas. Vi hade planerat att jag skulle följa med och vi sen skulle stanna kvar en natt och ligga på vandrarhem men jag har för ont i nacke och rygg för att klara det just nu tyvärr. Vädret är toppen och lagomt varmt.

 

  

 

Kvarnarps gård i Eksjös utkant är känd redan på 1100-talet och har fått sitt namn av gårdskvarnen, Munka kvarn som under medeltiden tillhörde Alvastra. Den mest namnkunnige personen i ägarlängden är borgmästare Johan Lorentz Munthe (1729-1795). Det är han som i Alice Tegnérs barnvisa red på sin Brunte

 

  

 

Såna här koppar hade dom på Café Columbia i Kisa. Dom kändes lite 50-tal och och var goda att dricka ur och koppörat satt bra i handen. Jag tog så mycket bilder när vi var på vår helgtripp så jag får slopa hälften. I dag skall jag försöka dammsuga på altanen så det är förberett inför midsommar. Vi får besök av min mans bror om han hinner tillfriskna helt från sin jobbiga förkylning. Min svärmor har fått samma förkylning och kan knappt prata. Jag har slut på mitt upplevelseförråd så detta blir ett kort inlägg.

 

Ha en skön sommardag...  alla ni härliga bloggvänner och andra läsare... 

 

 

 

Vackra blommor till musik av Manheim Steamroller and Franz Schubert.

 

Klicka här för att komma in på Manheim steamrollers hemsida.   

   

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards