Öppen Ridå

Alla inlägg den 2 juni 2010

Av Malin wiper - 2 juni 2010 19:10

                 

Centralt i Värnamo ligger hotell "Tre liljor" dom har jättefin lunchmat så vi begav oss dit. Vi var lite sent ute så det var inte så mycket folk och det jätteskönt.           

 

klickahär för att komma in på Tre Liljors hemsida

 

Klicka här för att läsa om liljor

 

    

Vi hade kunnat sitta ute och äta men det är så fint där så vi satt inne istället.

 

    

Här ser man ett färdigdukat långbord. Vi fick ett jättefint bord vid fönstret. Dom har vita dukar och man får en känsla av förr i tiden. 

 

    

Här ser man baren.

 

    

Jättepampiga takkronor.

 

     

Mitt på ett bord står en jättestor häst i brons.

 

   

 

Här sitter Mr T med sin sallad som man tar före huvudrätten.

 

   

 

Vi tog dillstuvad potatis med gravad lax och det var underbart gott. Jag tog bara hälften av potatisen för jag går på lite lägre Gi. 

  

 

Klicka härför att komma in på en sida som säljer porslin till restauranger.

 

Jag besöker era bloggar i morgon för jag kan inte sitta för länge. Ha en fin kväll mina bloggvänner och andra läsare...    

 

         

Av Malin wiper - 2 juni 2010 18:35

            

 

ABBA låten "Our last summer" från filmen "Mamma Mia".

 

     

 

Mamma Mia! är en brittisk-amerikansk musikalfilm från 2008, baserad på manus av Catherine Johnson. Filmen är baserad på musikalen Mamma Mia!, som i sig delvis är baserad på låtar av popgruppen ABBA. Filmtiteln är hämtad från gruppens hitlåt "Mamma Mia" från 1975



                   

Av Malin wiper - 2 juni 2010 17:39

  

Efter att jag behandlat nacken med både is och voltarensalva så satt vi oss ute i trädgården med varsin kopp te och då slappnade jag av så mycket att jag mådde mycket bättre. Min man jobbade lite sen med att kapa grenar i mindre längder som han körde iväg med i bilen. Jag satt kvar och bara var i nuet.             

 

  

 

Här står bilen inne på gården och han har lagt ett gammalt lakan som skall skydda bilens insida.

 

  

 

Vi satt vår stora hägerprydnad i denna krukan. Den köpte vi på Mimmis Magasin.

 

   

Vi köpte en mindre häger också som vi satt i denna krukan nedanför vår trätrappa. 

         

 

Jag kände mig så pass bra till slut än om jag varit yr hela dan och tagit lite snedsteg så åkte vi iväg till Värnamo som är en mindre och lugnare stad än Jönköping. Jag är ute efter nya kläder men hittade inget i Jönköping sist.

 

   

Här går min man in till Kärnans köpcentrum där dom har en del affärer och bl.a en klädesaffär som heter "Greens" jag brukar få tag på kläder där.      

 

   

Här är ingången dit.       

 

  

 

Utanför butiken fanns en massagefotölj där man kunde få en helkroppsmassage för 5:-. Min man tyckte att jag skulle testa och se hur det funkade. Jag fick tyvärr panik efter ett tag för benen och baken trycktes ihop så det gjorde ont och jag kom inte loss...  Jag skrek till min man att han måste stoppa maskineriet men han hittade inte vart han skulle trycka och jag kände mig instängd i fotöljen så jag fick bände mig loss...  och fick sen ont i benen.

 


 

Efter detta äventyr så hade jag darrningar i kropp och ben som inte kändes så bra. Folk stirrade på oss och jag förstår att det såg dråpligt ut....  . Min man tog över resten av tiden som tycktes dubbel så lång som apparaten lovat. Han fick nästan panik också för han blev så ihopklämd och besvärad. Annars kändes det bra när den masserade ryggen...  Min man mådde rätt bra efterråt men jag var mer yr än före så det gällde att ta det lugnt.

 

   

Jag fick i alla fall tag på två blusar och ett linne. Denna är lite mer blå än lila som det ser ut på bilden. Den är lite för vid för min kroppsform så jag skall sy in den lite på sidorna för blusen sitter perfekt upptill. Den är rätt tunn så den passar i detta varma väder.           

 

    

Hittade denna också som är en riktig finblus. Den tar fram min smalare kropp upptill och döljer lite runt höfterna. Den är mycket snyggare i verkligheten. Den går mot en kall ton och jag är ju vinterkvinna.


 

Av Malin wiper - 2 juni 2010 10:23


                    

 

Hej allihopa!!!

 

Det här är Mr T som tänker berätta lite om vad ”sociala företag” egentligen är.

 

     

 

Ovanligt nog börjar alltihopa i Italien där man sedan 50-talet har haft erfarenheter av sociala företag. Så tidigt som 1947 fick detta stöd i italiensk lagstiftning. Över 100.000 arbetar idag i sociala företag i italien. De största företagen har omsättning på över 250 miljoner om året.

Man kan säga att det är ett ”Samhall” som ägs av arbetarna själva.

Idèn har nog funnits i Sverige också men här har den mest drivits som förvaring av de som av handikapp, arbetsskador, fysiska eller psykiska sjukdomar, utvecklingsstörning eller annat slagits ut från arbetsmarknaden. Slagits ut...många har aldrig fått komma in.

 

  

 

Sociala företag ger en möjlighet för begränsade personer att tillsammans spränga gränserna och skapa ett lyckligt liv men det löser inte alla problem.

Sociala företag behöver mycket stöd, ekonomiskt, utbildningsmässigt och mänskligt i början.

Sociala företag drivs efter kooperativa idèer. Det kräver mycket av medarbetarna. Här kommer definitionen av detta fenomen.

 

     

 

DEFINITION AV SOCIALA FÖRETAG

 

Sociala företag är ett övergripande begrepp för alla

företag som kan omfattas av definitionen;

 

Sociala företag driver näringsverksamhet

 

* med ändamål att integrera människor i samhälle

  och arbetsliv

* återinvesterar sina vinster

* skapar delaktighet för medarbetarna

* är fristående från offentlig verksamhet

 

De binder samman entreprenörskap med individens behov av

arbete och samhällets behov av tjänster.

De driver affärsverksamhet där medarbetarna och deras

förutsättningar står i centrum.

 

        

 

Sociala företag är organiserade på olika sätt;

 

* Sociala arbetskooperativ som drivs enligt de

  kooperativa principerna,

  (medlemsägt, medlemsstyrt mm) Det vanligaste är

  att de är organiserade i form av ekonomiska eller

  ideella föreningar. De kan också vara aktiebolag.

* Sociala företag organiserade i form av stiftelser,

  ideella föreningar, ekonomiska föreningar eller aktiebolag

  men som drivs enligt de kooperativa principerna.

 

  

 

För att vara ett socialt företag krävs alltid att man skapar arbete

för människor som står utanför arbetsmarknaden, ett starkt deltagarinflytande och ett empowermentperspektiv i arbetet.

Sociala företag har alltså en dubbel affärsidé;

att utveckla människan, samtidigt som man producerar och

säljer varor och tjänster på marknaden.

De sociala företagen bygger oftast på en värdegrund som utgår från den organisation som driver företaget.

Den största delen av sociala företag är kooperativa

därför finns här en kort beskrivning av den kooperativa värdegrunden.

 

             

 

ICA är den internationella kooperationens organisation,

de uttrycker den kooperativa värdegrunden såhär:

 

"Kooperativa föreningar bygger på värderingarna:

självhjälp,

personligt ansvar,

demokrati,

jämlikhet,

rättvisa och

solidaritet.

Medlemmar i kooperativa föreningar tror på etiska värden som

hederlighet,

öppenhet,

socialt ansvar och

omsorg om andra".

 

          

 

Den har utvecklats till sju internationellt erkända kooperativa

principer som kooperativa företag arbetar utifrån.

Principerna hittar du här:

www.coop.org och på

www.koopi.se

 

Jag återkommer med rapporter under vägen senare.

 

Hej från Wipers Mr T

 

           

Av Malin wiper - 2 juni 2010 08:11

  

 

Solen skiner för fullt här och det ser ut att bli en vam dag. Jag vaknade med uppspänd nacke och dimsyn. Det är typiska symptom på wiplaschskada men man kan ha så olika från person till person. Läste nu att temperaturregleringen i kroppen kan bli rubbad. Jag har sagt till min man att det är nåt fel på min termostat i kroppen så nu fick jag svar på detta också.  Jag  kan bli så varm helt plötsligt och ett tag senare frysa så in i norden.

 

  

 

Sen olyckan så har jag haft svårare för just värme. Min svåger och svägerska har också dessa nackskador efter olyckor men vi har inte fullt ut samma symptom. Svågern har inte dessa synbortfall men då har han annat istället och mer värk än mig. Jag drar mig lite för att gå på akupunktur nu eftersom jag kan bli jättekonstig dom första gångerna innan det släpper.

 

  

 

klicka här för att läsa om Whiplash-skador. Jag har fått sitta med en isgelepåse på nacken ett tag och sen på med Voltarensalva så nu kan jag skriva lite men det blir nog långt emellan inläggen i dag. Mina hjälpmedel för detta är: vetekudde, isgelépåse, valdemarskrage, voltarensalva, värktabletter i värsta fall. Jag har ofta ont i öronen och har sökt läkare för detta men då säger min akupunkör att det kommer från skadan eftersom nackmusklerna går upp mot öronen och får dom aldrig riktigt slappna av så uppstår detta. 

 

  

 

Min väninna ia har även gett mig många bra tips. Ett av dom är att lägga sig på magen på sängen och låta huvudet vara utanför sängkanten så man får stärka musklerna. Min man brukar även dra ut min nacke lite lätt som en stretsching fast jätteförsiktigt. Nu blev det mycket om detta men nackskadan är min ständiga följeslagare. 

 

             

 

Jag som hade tänkt börja sy lite i dag för jag har lovat bort 4 st klädnypeklänningar. Köpte lite mer tyg på Mimmis Magasin i går och det var dom två sista metrarna dom hade. Har flera meter av tygerna sen förut så det lär räcka till andra saker också.

 

   

 

Har visat upp dessa tyger förut som trots olika mönster går att kombinera.

 

   

 

Nu ropar Mr T att kaffet är klart så vi ses lite senare. Kan inte lova att det blir nån bloggvandring i dag får se lite senare eftersom jag inte kan sitta här för länge.

 

Ha en jättebra dag...    

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards