Öppen Ridå

Alla inlägg under maj 2010

Av Malin wiper - 13 maj 2010 19:35

  


Jag har sett filmen "Amelia" som baseras på den sanna historien om Amalia Earhart. Den 2/7 1937 försvann Amelia Earhart spårlöst över Stilla havet under ett försök att flyga jorden runt. Vid den här tidpunkten var hon en av världens mest kända kvinnor efter en rad framgångsrika flygningar. I det här romantiska dramat får vi ta del av hennes framgångar samt hennes stormiga förhållande med sin manager Gerorge Putnam. 

 

          

 

I rollerna ser vi bl.a Hilary Swank och Richard Gere. Filmen är från 2009. För regin står Mira Nair.

 

          

  


Amelia Mary Earhart  född 24 juli 1897 i Atchison, Kansas, förmodligen död 1937 i västra Stilla havet, var en amerikansk pilot som blev berömd genom en rad djärva långflygningar och verkade för att kvinnor skulle ges samma möjligheter som män att utbilda sig inom flyget. Hon försvann spårlöst över Stilla havet 2 juli 1937


  


Verklighetens Amelia Earhart.


Hilary Swank är nästan porträttlik i denna roll som Amelia och spelar väldigt bra och trovärdigt. Tyvärr så hade man velat se lite mer flygning och detaljer före flygningarna. Det blev lite hastverk och segt ibland. Behållningen av filmen är dess foto, färg och vackra miljöer. Även dom tidsenliga kläderna och lugnet som var på den tiden tilltalade mig. Dom misslyckade lite med rollbesättningen när det gälller Richard Gere för han passade inte in riktigt. Det var en behaglig och vacker film men inget mästerverk. Kul även att få se lite dokumentära inslag.

 

Den får ändå 3 filmrullar av 5 möjliga p.g.a fotot.

 

        




Av Malin wiper - 13 maj 2010 15:07

           

 

Jag brukar kolla på American Idol sent på kvällen om jag inte kan sova. Min man vaknar inte så lätt så det brukar gå bra. Jag tycker att denna tjej är den bästa i år. Hittade inte klippet från i går då hon var suverän så jag tar detta som också är bra.

 

        

 

Crystal Lynn Bowersox (född 4 augusti 1985) är en amerikansk singer-songwriter från Elliston, Ohio som numera är finalist på nionde säsongen av American Idol .

 

Av Malin wiper - 13 maj 2010 14:38

  


Tändarna ni ser på bilden köpte jag för många år sedan på en tobaksaffär här i Jönköping. Jag frågade ägaren om han hade några gamla tändare på lagret. Han kom ut med dessa i form av fartyg och dom är nog från 50-talet ser det ut som. Dom kommer jag inte att göra mig av med för såna finns nog inte att få tag på längre och han sa att dom legat på lagret när han tog över efter förra ägaren.

     

 

Jag har däremot lite tändare till försäljning på Tradera. Var tvungen att rensa lite och ha dom bästa kvar.

        

 

Klicka härför att komma in på Tradera där jag säljer en omgång tändare.

 

Klicka här för att se nästa omgång tändare som är till försäljning.

 

   Förut var jag bara intresserad av roliga tändare men sen ett tag tillbaka så njuter jag av att se såna här gamla Ronson och andra fina tändare. Kolla in vingen på sidan, jättefräckt. Den säljs för 350 på Trosa Antik & Prylar . Där finns mycket annat gammalt och fint att titta på också.

 

Av Malin wiper - 13 maj 2010 14:05

         


Här undrar vi också vart solen tagit vägen. Jag är så frusen efter att ha varit ute en stund så det är så skönt att bara få vara inne i värmen. Denna bild har jag knyckt från Vicke igen...  Han är ju bara för duktig på animeringar. Tack snälla Vicke för att jag får låna lite animeringar av dig...   


  


Jag klarade inte av att gå ut och gå i dag så vi tog bilen och åkte runt lite så jag fick fota och det är också att vara i nuet. Här ser ni "Magnisa stugan" som inhas av museieföreningen som vi är medlemmar i. Min man är ju som jag berättat förut webbansvarig där. Dom har så fint och välskött ute på gården och deras blomterland är underbart fina med olika sorters tulpaner och andra blommor.

 

Här följer lite bilder jag tog på nära håll:

 

  

 

  

 

  

 

  

 

   

 

Utanför ICA satt denna fina schnauzer och sen kom matte och hon sa att hunden är 10 år och en hona. Hon var så pigg och alert och matte sa att folk trodde hon var en valp när hon är nyklippt. Jag har knappt vetat nåt om olika hundraser men sen jag började fota så har jag lärt mig en del.

 

    

Det är den här högen som min man kämpar med och nu är det snart klart. Det har inte sett så snyggt ut mot våra grannar så det känns så bra att vi får undan detta.

 Det är många som skall grilla nu så jag hoppas ni får fint väder. Här skiner det upp lite just nu men vi orkar inte grilla och inget är färdigt på altan än och den är inte varmbonad så vi fryser för mycket. Vi har bara en elektrisk grill på ben just nu.

 

              

Av Malin wiper - 13 maj 2010 09:44

                 


Nu har jag lånat en animering av Vicke igen. Den passar så bra för snart öppnar vårt "High Chaparral" igen och där har dom bl.a byggt upp ett litet Mexico. Vi hade så himla kul på High Chaparral förra året så vi skall dit i sommar igen. Alla som bor i Vaggeryds kommun har gratis inträde. Annars kostar det 160:- och det är inte billigt. Barn under 1 meter går in gratis. High Chaparral har öppet från 13/5-29/8.

 

                           

 

Jag har fått lite nya övningar och där står att jag skall ta en sovmorgon en gång/vecka och det föll sig så just i dag. Jag har ingen ork att göra nåt stort just nu men får njuta i det lilla. Solen tittar fram och jag skall göra mig iordning för min långsamma promenad. Min man skall ut i trädgården och rensa bort en hög med grenar och annat som vätter åt grannens tomt.

 

  

Klicka här för att komma in på Lila Downs hemsida.

 

        

 

klicka här för att kolla in olika hattar.

 

Lila Downs, född 1968 i Oaxaca i Mexiko, är en mexikansk-amerikansk vis- och operasångerska som även komponerar sin egen musik. Hon kan även sjunga på flera inhemska språk från Mexiko. Lila har bland annat turnerat runt i USA med den kända gruppen Grateful Dead. Hon är mest känd i Sverige för att ha medverkade i filmen Frida, som handlar om Frida Kahlos liv, med sångerna: "Alcoba Azul", "La Borrachita", "La Llorona" och "Burn It Blue".

   Jag önskar er alla en härlig dag...     

 

Av Malin wiper - 12 maj 2010 18:19

  


Det har regnat mest hela dan och är rätt kallt och rått. Jag har en svacka och skall återhämta mig med div övningar. Var till min samtalskontakt i dag och skall få lite mer stresshantering och det känns bra än om jag kommit långt sen jag fick min utmattningsdepression. Det är bra om man har verktyg och kan få må så bra som möjligt. Nu fullkomligt vräker regnet ner här men enligt väderleksprognosen så skall det bli  20 grader varmt till nästa vecka.

                 

  

Cascades var en amerikansksånggrupp mest kända för sin hitenda " Rhythm of the Rain "1963.   

 


Klicka här för att komma in på ett ställe med fina paraplyer.

 


      


Här är ett av paraplyerna. Nu önskar jag er alla en härlig kväll. Jag skall kolla på film och svepa in mig i en varm filt och njuta av en chailatte som det var länge sen jag drack. kram på er....    

Av Malin wiper - 12 maj 2010 14:04

           


Jag såg en film i går som heter "City island" en komedi från 2009 i regi av  Raymond De Felitta. I rollerna ser vi Andy Garcia, Steven Strait, Ezra Miller, Carrie Baker Reynolds, Alan Arkin mfl.

 

                  

 

Handlingen:

 

City Island kretsar kring Vince Ruzzo, som lever ett stillsamt liv i City Island tillsammans med sin fru Joyce och deras tonårsbarn Vinnie och Vivian. Vince jobbar som fångvaktare på ett fängelse i New York, och får en chock när han inser vem en av hans fångar egentligen är. Tony Nardella, som avtjänar ett femårigt fängelsestraff för bl.a bilstöld, är i själva verket Vinces son, som han övergav innan Tony föddes. Nu väntar en månadslång permission för Tony, men då måste han ha någonstans att ta vägen samtidigt som hans mamma inte längre är i livet. Därför ordnar Vince så att Tony får bo hos hans familj så länge, men utan att berätta för vare sig Tony eller familjemedlemmarna att han är Vinces son.

 

         

 

Samtidigt kommer collegestudenten Vivian hem under sportlovet, och därför samlas nu alla i deras stora hus i City Island. Det blir en intressant tid som följer, i synnerhet som alla medlemmar i familjen har mer eller mindre stora hemligheter som nu riskerar att komma upp till ytan...

 

            

 

Jag vill hellre kalla filmen för en Drama komedi. Filmen är väldigt skruvad och lite lik "Tomten är far till alla barnen" fast denna var lite djupare. Spelet mellan dom olika personerna var väldigt bra och intressant. Sonen i huset som var yngst spelar så bra och har verkligen en komisk ådra. Han är nog en kommande stjärna. Detta är ingen snubbelkomedi utan har en allvarligare underton med en massa olösta konfliker och ett utomordentligt rollspel.

 

   

 

Kul att se att Andy Garcia äntligen har fått en roll där han kan visa vilken bra skådespelare han är. Annars ser man honom mest i roller där han är sammetsögd snygging och förste älskare. Han gjorde sin roll jättebra och filmen är lite annorlunda. Bra foto och vackra vyer gör inte filmen sämre. Filmen är även varm och man blir berörd. Tyvärr släpps inte filmen på dvd utan man måste hyra den. Jag kan varmt rekommendera filmen.

 

I betyg får filmen av mig 4 filmrullar av 5 möjliga. 

 

                        

 

Av Malin wiper - 12 maj 2010 09:01

Letade på Youtube ordet Crazy och då kom detta gamla klipp upp.

 

                       

 

Klicka här för att komma in på Diana Kralls hemsida.

 

  

 

Klicka här för att komma in på Willie Nelsons hemsida.

 

  

 

klicka här för att komma in på Elvis Costellos hemsida.


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18
19
20 21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards