Öppen Ridå

Alla inlägg den 6 maj 2010

Av Malin wiper - 6 maj 2010 17:50

  


Nu börjar jag se slutet på vindeländet...  Vi har ett fönster på vinden och här bjuder jag på utsikten. Tänk om vi inte haft vägen mellan oss och ån...  

 

  

 

Min man kom upp och slängde ut en gammal korkmatta som legat på vinden. Vi vill inte ha den där längre. Här står han för att fixa så den blir mindre och kan kastas på skroten.

 

  

 

Här har jag fått upp två klädförvaringar, den ena av tyg och den andra ett glasfiberarmerat tyg. Nu har vi satt upp ytterligare en klädställning och två garderober till. allt är från IKEA, ställningen är väldigt kraftig och stabil.

 

  

 

Detta är barngalgar som jag använder till mina klädnypeklänningar. Förut låg dom i en påse men nu får dom hänga på en trästång. Jag har köpt alla barnhängare för en liten peng utom dom vita som jag fick gratis på en affär för nåt år sedan. Jag hade dubbelt så många förut. När jag började göra klänningar så använde jag trähängare som jag målade men det blev lite för dyrt och jobbigt så nu får det duga med plasthängare.

 

  

 

Jag köpte en hel kartong med klädnypor som jag hittade på en second hand för några år sedan. Hela denna kartong som innehåller flera hundra klädnypor kostade bara 50:-....  Nu är det bara det roliga kvar att göra på vinden. Just nu hänger jag in vinterkläder i garderoberna. Vi har haft garderober däruppe förut också men dom hade gått ur tiden och blixtlåsen hade slutat fungera.

 

  

 

Numera så finns det många sorters klädnypor att välja på och dessa hittade jag här. Dom kostar 149:- för 25 st.

 

  

 

Nu har jag för andra gången på kort tid sett en Volvo amazon. Den stod på en parkering i samhället. Min man är svag för dessa bilar. Den förra bilen vi såg var också röd men mycket blankare.

 

Volvo Amazon, Volvo 121, Volvo 122S, Volvo 123GT, personbil från Volvo, som lanserades den 3 augusti 1956.

 

  

 

klicka här för att komma in på "Svenska Amazon klubben"

 

 

   

 

I dag gick jag förbi terapiaffären "Knuten" också. Detta är som en presentpåse men i trä. Jag har köpt några såna för nåt år sedan och använt till att lägga present i när vi uppvaktat nån o.d. Det är lite annorlunda och roligt.

 

  

 

Dom hade många snygga vävda löpare i fönstret. Jag har själv satt upp många vävar i vävstolar när jag jobbade inom arbetsterapi. Jag gillar inte att väva men att sätta upp vävar tyckte jag var jättekul.

 

  

 

Jag gick igenom mina smycken i dag för att se om jag skulle göra mig av med nåt. Då hittade jag denna lillfingerring som jag köpte i början av 80-talet. Den är i 18k guld med en röd rubinsten i. Från början hade den en vit sten men jag bytte ut den till denna för jag gillade röd rubin på den tiden. Jag har inte kunnat ha ringen på länge för mina fingrar är lite grövre av min övervikt. Jag får på mig ringen till mitten av lillfingre. Ändå har jag rätt smala fingrar. Ser att den är smutsig runt stenen så jag skall rengöra ringen och lägga undan den om jag skulle vilja ha den senare. Jag hade 15 mm förut på ringfingret men nu en storlek större.

 

           

 

Klicka här för att gå in på en sida där man kan både läsa om rubiner och se bilder     

 

Av Malin wiper - 6 maj 2010 14:00

                      

 

Klicka här för att komma in på Mariah Careys hemsida.  



  


På min promenad hem så såg jag denna lilla barnvante hänga på en liten buskgren. Det är så gulligt när nån hänger upp sånt som andra tappat på marken...  

Av Malin wiper - 6 maj 2010 13:22

         


Jag frös när jag var ute på min promenad trots att solen skiner. Hade inga handskar och var nästan stelfrusen när jag gick förbi samhället, eftersom jag varit inne i 2 dagar så tyckte jag att jag var värd en fika...  vi kan ju kalla det för att jag måste uppsöka en "värmestuga"...  Ritz konditori 

 

   

Dom hade en otroligt fin Italiensk smörgåstårta. Jag kände mig manad att köpa med mig två bitar för att överraska min man... 

 

   

 

Mr T befann sig just då här på "Arbetsmarknadsenheten" och kom inte hem förrens för en liten stund sen.

 

   

 

Då väntade honom detta till lunch...  han älskar oliver och allt som denna smörgåstårta innehåller.    

 

   

 

Jag gick en runda i samhället och stötte på en av dom trevliga och fina tjejerna på "Selma" klädaffär. Hon höll just på att hänga ut lite kläder med nedsatta priser. Jag frågade om hon ville vara med på bild, och det gick bra och hon ser jättefin ut.

 

    

Akleja blomsteraffär hade massor av fina färdiga grupper utanför butiken. Här en hjärtformad korg med olika växter.

 

   

 

Jag hajade till när jag såg dessa färgstarka buketter som dom kallar för "Lyxbukett"  dom var rätt dyra men så fina. 

    

 

Unnade mig en fönstershopping på "Mimmis Magasin" också. Namnet på affären är så häftigt och jag tänker alltid på den Danska serien "Matador" när jag smakar på namnet. Där fanns det en affär som som dom kallade "Damernas magasin"...  Denna glasskål för ljus är jättefin med sin gravyr framtill.

 

   

 

Lite roliga porslinsmuggar med text på.

 

   

 

Utanför affären ståtar dom fina träboxarna med härliga vaxdukar i alla färger och mönster. Kolla den färgstarka till vänster...  

 

        

Av Malin wiper - 6 maj 2010 08:18

     

 

Nu blir det lite smörsång...    

 

Klicka här för att komma in på Sarah Brightmans hemsida.

 

                           

 

Fernando Lima (född Buenos Aires , Argentina den 7 maj 1975) är en spansk språkig klassisk musik sångerska och är en countertenor . 

 



        


Klicka här för att få recept på denna "Key lime pie". Där finns många fler bakverk såsom tårtor mm. Pajen innehåller flytande smör...    

OBS! När man kommit in på sidan där pajen finns så får man scrolla (rulla) ner en bit för pajens recpt är inte först utan som nr 9.

Av Malin wiper - 6 maj 2010 07:55

      

 

Kom att tänka på den här filmen när jag skrev om kajor i förra inlägget. Filmen har blivit en klassiker och känns lika skräckinjagande i dag som då. Jag har nästan lust att se om filmen. 

 

Här kommer en liten bild på regissören   

Sir Alfred Hitchcock, född 13 augusti 1899 i Leytonstone i norra London, England, Storbritannien, död 29 april 1980 i Bel Air, Los Angeles, Kalifornien, USA, var en brittisk filmregissör. Bland hans mest kända filmer finns De 39 stegen, Fönstret åt gården, I sista minuten, Psycho och Fåglarna

        

 

The Birds från 1963 är en skräckfilm i regi av Alfred Hitchcock som bygger på en novell från 1952 av Daphne du Maurier.

 



Kanske inte så upplyftande så här på morgonen...    

  

Av Malin wiper - 6 maj 2010 07:06

  


Jag köpte några pelargonior på vår handelsträdgård och nu har den som bara hade knoppar blommat ut och den är mycket rödare än på bilden. Denna står på altan i ett loppisfynd till kruka i mässing. Jag har vaknat lite tidigare i dag och det känns skönt. Ute skiner solen för fullt och det verkar bli en toppend

 

  

 

Jag fotade en kaja i går som tillbringade en stund på vårt nötta staket. Den satt där så länge och nickade och kollade in på mig där jag stod och fotade. En kaja blir inte fotad så ofta eftersom vi människor inte verkar gilla fågeln speciellt. Det är en smart fågel som till varje pris fixar sin föda. Tyvärr så blir det ett himla väsen och kraxande när dom är många. Ibland har jag sett hur dom trixar vid fågelborde och till slut har dom fått i sig några frön. Staketet målade jag för några år sedan så det var vitt och fint men nu är det lika dassigt nött igen...  jag har nästan lust att ta bort hela staketet runt huset.

 

Klicka här för att läsa om kajor

 

  

 

Här en liten bild på mig när jag är i Venedig på resa och njuter för fulla muggar. Vi var där 1996 och det var så ohyggligt varmt att jag svettades hela tiden. Vi hade i alla fall jättekul och njöt varje sekund. Fast vi båda fick såna skavsår på hälarna att vi fick köpa ett lager av skavsårsplåster. Vi fick leta mjuka skor också för att kunna promenera runt som man gör i vackra Venedig.

 

      

 

Nu skall vi äta frukost och sen måste jag ut i dag och även fortsätta med vinden så jag kan hänga upp våra nya garderober. Nu skall det bli ordning på torpet som dom sa förr...   Jag har fått tag på alla anhöriga jag skulle ringa till ang nedläggningen av Lindäng utom en som jag hoppas få tag på i dag. Det blir ett möte på söndag och vi har fått ihop en ansenlig skara med folk. Jag fick nyss ett mejl från en i socialnämnden som skall rösta nej till förslaget om nedläggning och det är ju skönt att nån har förståndet i behåll...   

   

 

Klicka här för att gå in på Markbladet och kolla på sid 36. Det har kommit in insändare ang nedläggningen från anhöriga och andra. Vi skall själv sätta in en där nästa vecka.

 

  

 

Denna stora blompinne köpte jag förra året och den påminner mig om att jag måste sätta blommor i mina största krukor som skall stå nedanför utetrappan.

 

  Nu surrar jag iväg och försöker åstakomma nåt. Ha en fin dag...   

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18
19
20 21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards