Öppen Ridå

Alla inlägg under april 2010

Av Malin wiper - 25 april 2010 07:43

  


På Pingstkyrkans second hand i Huskvarna hittade min man denna skiva med Patti Labelle för 10:-. Det roliga med den är att det är en promotionskiva som inte har varit till försäljning.

 

       

 

Klicka här för att läsa om Patti Labelle

 

 

Patricia Louise Holte (född 24 maj 1944), mest känd under namnet Patti LaBelle, är en amerikansk R & B och soul singer-songwriter och skådespelerska . She fronted two groups, Patti LaBelle and the      

 

 

      

Tyvärr finns ingen av låtarna från skivan på Youtube och därför sätter jag in mitt favoritklipp av Patty Labelle. Hennes kvinnliga körsångare är helt otroligt bra i detta klipp.


   Ha en jättefin dag. Nu skall jag bloggvandra innan jag fortsätter att skriva om gårdagen.


När jag skall gå in och skriva ett inlägg så tar det 35 sekunder innan jag kan börja skriva och det sidan har laddats in. Skall jag sen spara ner i utkast för att hämta nån bild jag glömt så tar det ytterligare 35 sekunder så jag är så slut nu av att sitta här med detta krånglande. Allt annat går bra härinne...   



 

Av Malin wiper - 25 april 2010 07:04

  

Här vinkar jag åt er i Stadsparkens busklabyrint... 

 

Klicka här för att komma in på stadsparkens hemsida



God morgon gott folk...Hoppas ni sovit gott i natt så söndan blir en skön dag. Här har vi sol men kallt. Jag var så trött i går så jag orkade inte bloggvandra men i dag känns det bättre. Jag blir dålig av att åka bil för det kommer in så mycket pollen och i vår bil kan man inte sätta in nåt pollenfilter. Jag tar tabletter men det hjälper inte när jag åker bil. Vi var på 3 second hand i går och sen till Stadsparken.

 

  

 

Där finns ett jättefint fågelmuseum och därinne har vi varit ett antal gånger.    

 

   

Det var ett fantastiskt folkliv och dom grillade och nöjt för fullt. Det finns en stor lekpark så barnen hade det toppen. Vi gick lite på sidan om och njöt av att bara insupa vårens dofter.

 

   

Här ser ni stadsparkens restaurang som nu hade satt ut sina sommarmöbler.  

 

  

 

Jag tog några kort från utsiktsplatsen, här en bild över Jönköping från höjden.  

 

  

 

Fyra stycken skrattmåsar lät sig villigt fotograferas.

 

Skrattmås (Larus ridibundus) är en fågel som tillhör familjen måsar och trutar

 

  

 

Jag fick rätt fina och roliga bilder på denna vita gås.

 

   

Dessa hanänder simmade tillsammans.

    

 

 

Av Malin wiper - 24 april 2010 18:09

  


Vi åkte till Jönköping i dag och vi har varit rätt pigga och gjort lite av varje. När jag kom hem så gick luften ur mig och jag orkar inte blogga mer i dag utan får återkomma i morgon. På bilden ser ni Café Lakatos och som ni ser har hon fått ut sommarmöblerna. 

 

    

Min var ett ljusare bröd om Mr T tog en med solrosfrön. Smörgåsarna var nygjorda och jättegoda.

 

  

 

Som vanligt fanns en massa godsaker bakom disken...  

 

  

 

Här en ny sort i glas som lockar...

 

 Nu går jag och lägger mig på min spikmatta...  Ha en fin kväll...       

Av Malin wiper - 24 april 2010 08:58

    


Jag är inte uppe sent i dag men min data funkar inte på bloggplatsen så nu sitter jag vid min mans data. Det tar minst 3 minuter att ladda upp en bild hos mig. Det tar tid på hans också men inte lika länge. Har ni problem med att det är långsamt på bloggplatsen. Övriga nätet går bra. Här kan jag inte sitta länge för min nackes skull. Trist att det är så oroligt i Bankok och det är risk för krig, det känns otäckt.


 


I går efter att vi varit ute och åkt på landsbygden så var vi in till "Wides sport" det ligger utanför Skillingaryd och där har vi handlat både jackor och annat genom åren vi bott här. Det är alltid kul att gå in där och titta och man hittar för det mesta nåt man vill eller behöver ha. Priserna är låga men kvaliten är hög.

 

Naturligtvis hittade jag nåt och det var en spikmatta i två sektioner som kostat 499:- men var nedsatt till 100:- för båda. Jag har länge tänkt köpa en för att testa om det funkar på min rygg. Hon sa att jag skulle börja med 10 minuter och eftersom jag har så ont just nu och är öm i ryggen så är det bäst att ha på sig nåt och även lägga en handduk över plattan.


Klicka här för att komma in på Wides sports hemsida.  


  

Här går min man in genom dörren. Dom säljer jackor just nu för 99:-.


 


Här är den ena som är som en vindtröja där man inte har nåt blixtlås ända ner utan får ta på sig den som en tröja. Dom har olika färger och denna var en jättefin grön nyans som man inte får fram på bilden.

 


Det finns tre olika rum med kläder och massor att välja mellan. Längst in är det riktigt bra priser.


 Kom att tänka på att det måste vara jättejobbigt för dom som jobbar på flyget nu när luftrummet är öppet över hela Sverige fast det fortfarande är aska i luften. Jag skulle själv vara rädd i den situationen.


  

Nu har det kommit ut en ny grej och denna gång för fötterna.


 


Detta är en zoonterapi platta som man skall sätta fötterna på. Min man och jag har gått på kurs i zoonterapi för några år sedan. Jag gjorde allt för att försöka lindra mina smärtor och det hjälpte mig lite men akupunktur har funkat bättre för mig. Jag undrar om detta verkligen kan ha samma effekt som en människohand som trycker på fotsulornas alla punkter...  


 


Dom sålde väskor för trädgårdsredskap för 175:- med massor av verktyg på båda sidorna om väskan.  

 

 


Sist men inte minst ägarens hund som vi fotat förut när jag skrivit om Wides. Det är en "Barbet" som heter Zola och är 3 år gammal. Hon blir så ompysslad och klappad på att det är en ren fröjd.


Klicka här för att komma in på en sida där denna hundras är representerad.     


 

 

Av Malin wiper - 23 april 2010 17:09


 

 


   

Först dessa med jättefina regnkappor.

 

 

 

   

Denna häst är en äldre häst enligt min man och hade lite svårare att ta sig fram.

  


   


Jag tror dom var 4 st sammanlagt. Verkligen vackra hästar och man blir lite faschinerad och vill bara stanna jättelänge för att kolla på dom.

 

   

Först dessa två som tittar nyfiket på oss...    

 

  

 

Man ser verkligen hur bra korna mår av att få vara ute. Det var ett tag sen som en bonde uttalade sig om att korna mår bäst inne...  men det var ju för att han tjänade mer pengar då och såg dom inte som individer utan bara ett köttstycke. Jag blev väldigt illa berörd av den mannens ord.

 

 

   

Kolla in vad kon trivs och bara mår bra.   

Av Malin wiper - 23 april 2010 16:15

  


I dag har det verkligen varit aprilväder och vi själva känner oss också aprillo...  och vi orkade inte ta tag i nåt hemma utan åkte ner till samhället först och tog oss en smörgåslunch på Ritz konditori.

 

  

 

Jag tog mig en härligt rykande färsk räksmörgås. Dom har riktiga handskalade räkor och allt är så fräscht.

 

  

 

Min man älskar deras smörgåsbakelser som också har räkor ovanpå.

 

            

 

När vi kom ut från konditoriet så mötte vi kvinnan som haft bokhandel i samhället i flera år men avvecklade sin rörelse för några år sedan och jag saknar bokhandeln än. Dom hade inte bara böcker utan både leksaker och annat i pappersväg. Jag fick alltid tag på bra grejer när jag skulle göra födelsedagscollage eller annat. Sen var dom jättetrevliga dom som jobbade där så det blev alltid en kul stund att gå in där.

 

  

 

Jag frågade om jag fick ta en bild på henne för hon är alltid så personligt klädd. Kolla in dom supermoderna glasögonen. Dom är mycket kraftfullare i verkligheten. Hon ser så glad och häftig ut. I det gula huset med röda snickerier snett bakom henne är huset som bokhandeln låg i. Nu inhyser det Selmas kläder.

 

  

 

Var även tvungen att fota hennes väska på hjul för den passade så bra till hennes övriga outfit. Hon sa att den inte alls var så dyr. Det är en "Puccini". Jag brukar själv ha det märket i väskor ibland men jag är inte så vågad av mig tyvärr.

 

  

 

Sen kände vi inte för att åka hem utan begav oss ut på småvägar för att kolla in landsbygden. Först åkte vi förbi en gammal jordkällare men inga hus fanns i närheten.

 

  

 

Vi åkte sen förbi en mjölkpall med en gammal mjölkhämtare som dom satt blommor i och det gjorde att det blev lite finare.

   

 

 

Av Malin wiper - 23 april 2010 10:55

        

 

     

Tack för era kommentarer...  tyvärr så får jag besöka era bloggar lite senare för nu är klockan så mycket...  Nu haglar det för fullt ute så nog är det aprilväder alltid...

Av Malin wiper - 23 april 2010 09:31

  


Jag känner mig lite splittrad i dag för jag har sovit för länge. Min man fixar frukost så jag kan få in ett inlägg. Solen skiner och det är plus 6 grader ute och ser härligt ut. Först blir det en promenad sen skall jag fortsätta att rensa här hemma så vi får bort ännu mer från vinden. Det låter som om jag har ett helt skrotupplag däruppe...    

 

  

En sån här  asfatltsvält från Dynapac kan vara nog så fint motiv...     

 

I går höll dom på med gatuarbeten i samhället och här har dom just asfalterat en gångbana. Samhället sjuder av liv och jag bara njuter av att gå omkring där.

 

  

 

Bakom asfaltsvälten stod denna vibrator som vibrera marken så den blir hård. Packar ihop materialet och får bort luft. Jag har lite bloggtorka just nu och jag vet inte riktigt vad jag skall skriva om och fantasin tryter.

 

  

 

När vi var på väg till konserten i Åker så stötte vi på denna militärkonvoj och flera bilar till efter ett tag. Vi har ett skjutfält i Skillingaryd och dit kommer militärer från hela Sverige för att öva. Så här står det på wikipedia om detta fält:

 

          

 

Skillingaryds skjutfält är ett militärt övningsfält som ligger längs E4:an vid samhället Skillingaryd i Jönköpings län, Småland.

Skjutältet tillhör Göta ingenjörregemente Ing 2 i Eksjö, men är även övningsplats för bland annat Skaraborgs regemente (P 4). Tidigare hade även Wendes artilleriregemente (A 3), Smålands artilleriregemente (A 6) och Jönköpings regemente (I 12) Skillingaryds skjutfält som övningsplats. Artilleriskjutskolan (ArtSS) var förlagd här fram till flytten 1948 till Villingsbergs skjutfält


           


Det finns även ett militärmuseum där och dom har ett 40-tal medlemmar. Föreningen bildades 30/10 1994. Den har som ändamål att främja forskningen kring militärhistoria i och kring Skillingaryd samt att svara för skötseln av militärmuseet.

 

  

 

Här en lite fredligare och mjukare bild. Jag lät mitt loppisfynd "Tuppen" stå på det gamla skrivbordet på altanen.

 

Hoppas ni får en härlig och häftig fredag...    

 

  

 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards