Öppen Ridå

Alla inlägg den 25 april 2010

Av Malin wiper - 25 april 2010 16:24

         


Vi hyrde några filmer i går och i dag såg jag nyaste Wallander, "Arvet". Dom senaste Wallanderfilmerna har haft ett högre tempo och nerv. Filmerna känns även längre utan att bli tråkiga.

 

                

 

HANDLINGEN  


På Bräda Musteri hålls affärsmiddag för att lansera musteriets nya produkter då företagets VD Manfred Stjärne blir mördad . Vill någon konkurrent förstöra Brädas rykte eller var motiven till morden personliga? Wallander inser snart att pengar är inblandade och att någon eller några inte drar sig för ytterligare mord för att nå sina mål vad det gäller Bräda. Mordvågen fortsätter och kanske härjar en metodisk seriemördare i Ystad. Polisen dras in i en härva av hjärntvätt, otrohet och hatiska före detta anställda, en härva som kommer att påverka Wallander personligen på ett sätt han aldrig kunnat föreställa sig.

 

             

 

Det finns inte så mycket mer att säga än att jag inte riktigt gillade slutet som blev lite för abrupt. Filmen får ändå 3 filmprojektorer av 5 möjliga av mig.

 

        

 

Klicka här för att gå in på en sida för att se gamla kameror av märket "Agfa".

 

               

  

Av Malin wiper - 25 april 2010 09:10

  


I går gick vi först till vår favorit second hand i Jönköping som är Röda korsets på Klostergatan. På andra sidan gatan tronar denna märkliga balkong upp sig och nästa gång jag går dit måste jag kolla om det är en utgång bakom hörnet...  det ser så märkligt ut eftersom man inte ser nån balkongdörr. Vi lyckades komma därifrå med bara en jumper till mig. En svart polo i plysch där ärmen går ner till armbågen. Tyvärr gick den inte att fota, den är nämligen svart med ribbmönster och svår att få fram på bild.

 

  

 

Men jag fotade ett par porslinsstövlar som antagligen fungerar som en vas.

 

Vi åkte sen till Pingstkyrkans second hand i Huskvarna.

 

  

 

Där hade dom en hel hyllrad med bara såna här pråliga porslinsskrin och andra saker.       

 

  

 

Ett sånt här liknande bord har jag sett att en del målar och gör lite kul av. Sidorna går att fälla ner. Denna second hand är jättestor och det är alltid mycket folk i farten. Dom har rätt mycket bra möbler.  

 

  

 

På ett bord stod en servis i rätt många delar som såg helt oanvänd ut. Det var som om den stått inne i ett skåp till beskådan. Servisen var jättefin och rätt modern i sin form.

 

   

Dom har massor av lampor och denna var i pråligaste laget...  

 

  

 

Den här glasburken kunde jag inte motstå för detta märke är rätt dyrt och den var helt oskadad. Den heter "Cult design" och hon som designat denna heter Marita Lord. Burken har en härlig tyngd och känsla och locket sitter som en smäck med ett gummiliknande band inuti.

 

   

Vi åkte vidare till Samhjälpens second hand som jag gillar bäst av dom två. Endast 10 minuter återstod innan dom stängde och jag gick rätt på denna jacka som bara kostade 60:- och såg helt ny ut. Den är mer kallt grön i verkligeheten och satt jättebra på mig trots att storleken bara var 42/44 men den blir ännu finare om jag går ner några kilon. Det stod kapp Ahl i den. Den hade bara ett fel och det var en knapp som fattades på fickan men då kan man flytta ner en som är under kragen.

 

 

   

Jag köpte även en snygg skärbräda eller uppläggningsbräda för 10:-             

 

   

Mr T kunde inte motstå dessa tunna keramikglas av keramikern Agneta Taube från Örebro. Dom kostade 20:-/st och ser likadana ut invändigt.           

 

Klicka här för att gå in på min ena svägerskas keramikblogg. Hon gör jättefina grejer. 

 

Av Malin wiper - 25 april 2010 07:43

  


På Pingstkyrkans second hand i Huskvarna hittade min man denna skiva med Patti Labelle för 10:-. Det roliga med den är att det är en promotionskiva som inte har varit till försäljning.

 

       

 

Klicka här för att läsa om Patti Labelle

 

 

Patricia Louise Holte (född 24 maj 1944), mest känd under namnet Patti LaBelle, är en amerikansk R & B och soul singer-songwriter och skådespelerska . She fronted two groups, Patti LaBelle and the      

 

 

      

Tyvärr finns ingen av låtarna från skivan på Youtube och därför sätter jag in mitt favoritklipp av Patty Labelle. Hennes kvinnliga körsångare är helt otroligt bra i detta klipp.


   Ha en jättefin dag. Nu skall jag bloggvandra innan jag fortsätter att skriva om gårdagen.


När jag skall gå in och skriva ett inlägg så tar det 35 sekunder innan jag kan börja skriva och det sidan har laddats in. Skall jag sen spara ner i utkast för att hämta nån bild jag glömt så tar det ytterligare 35 sekunder så jag är så slut nu av att sitta här med detta krånglande. Allt annat går bra härinne...   



 

Av Malin wiper - 25 april 2010 07:04

  

Här vinkar jag åt er i Stadsparkens busklabyrint... 

 

Klicka här för att komma in på stadsparkens hemsida



God morgon gott folk...Hoppas ni sovit gott i natt så söndan blir en skön dag. Här har vi sol men kallt. Jag var så trött i går så jag orkade inte bloggvandra men i dag känns det bättre. Jag blir dålig av att åka bil för det kommer in så mycket pollen och i vår bil kan man inte sätta in nåt pollenfilter. Jag tar tabletter men det hjälper inte när jag åker bil. Vi var på 3 second hand i går och sen till Stadsparken.

 

  

 

Där finns ett jättefint fågelmuseum och därinne har vi varit ett antal gånger.    

 

   

Det var ett fantastiskt folkliv och dom grillade och nöjt för fullt. Det finns en stor lekpark så barnen hade det toppen. Vi gick lite på sidan om och njöt av att bara insupa vårens dofter.

 

   

Här ser ni stadsparkens restaurang som nu hade satt ut sina sommarmöbler.  

 

  

 

Jag tog några kort från utsiktsplatsen, här en bild över Jönköping från höjden.  

 

  

 

Fyra stycken skrattmåsar lät sig villigt fotograferas.

 

Skrattmås (Larus ridibundus) är en fågel som tillhör familjen måsar och trutar

 

  

 

Jag fick rätt fina och roliga bilder på denna vita gås.

 

   

Dessa hanänder simmade tillsammans.

    

 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards