Öppen Ridå

Alla inlägg den 24 mars 2010

Av Malin wiper - 24 mars 2010 18:45

          

 

Maria Lakatos, Annica och några tjejer till skall gå och se Sarah Down Finer på Elmia 27/3. Jag visste inte att hon skulle komma till Jönköping. Vad synd att man inte kollar upp saker.

 

Klicka härför att gå in på Elmia och kolla

 

Klicka här för att komma in på Sarah Dawn Finers hemsida


    

Av Malin wiper - 24 mars 2010 17:51

  


Vi orkade inte vara borta så länge så nån bio blev det inte. Vi har ändå haft det bra och njutit på Café Lakatos. Det är nästan ingen snö kvar i Jönköping så våren känns inte långt borta.

 

  

 

Det var så kul att träffa Maria lakatos och Annica igen för det var så pass länge sen vi var där. Maria hade bakat en tårta som heter "Sacher". Det var den godaste tårtbit jag ätit. Som ni ser så har vi slarvat i dag...  jag fíck gåshud så god var den. Hon har dom allra bästa ingredienserna i tårtan så den blir inte så söt som en vanlig. Jag har ätit såna tårtbitar förut men aldrig sån god som denna.

 

   

Så här fluffig och fin är den... 

 

Sachertårta (tyska: "Sacher-Torte") är en chokladtårta som komponerades av den då 16-årige Franz Sacher 1832. Senare etablerade hans son det berömda Hotel Sacher i Wien där tårtan blev en specialitet.

Tårtan består enkelt beskrivet av två täta tårtbottnar av chokladkaka med aprikosmarmelad mellan och en chokladglasyr på utsidan. Originalreceptet är dock hemligt.

 

  

 

Det hade kommit ut ett nytt nummer av min favorittidning "JournalChocolat". Den kommer ut 4 gånger/år och har en fantastisk papperskvarlite. Vi har fått många bra tips på både choklad och fantastiska fikaställen runt om i Sverige och 2 av dom har vi besökt i somras.

 

Klicka här för att komma in på en sida där det står lite mer om tidningen och uppgifter om prenumeration.      

 

    

Hon hade lite små ankor i choklad också.

 

HÄR FÖLJER LITE CHOKLADFROSSA UR MARIA LAKATOS TRYFFELDISK

 

     

 

         

 

   

 

  

Detta är riktiga äggskal som är fyllda med nougatkräm.    

 

   

Här en härlig Pannacotta som hon också gjort i ordning.

 

   

Tack tjejer för den härliga stunden vi hade hos er. Det var så kul att träffa er igen. Ni är toppen...  Vi tänker försöka gå på bio i helgen istället. 


 

Klicka här för att se vad Café Lakatos fått för betyg på Cafekartan. Jag själv har gett dom betyg 5 som är det högsta.

 

Café Lakatos har ingen hemsida än men ligger på Brunnsgatan 14. Tel 036-711415. Det anses nu som Sveriges bästa Café eftersom det fått det högsta betyget. Vi har även satt in Café Ritzpå cafékartan, dom tillhör också dessa gourméställen.     

 

Av Malin wiper - 24 mars 2010 10:49

  


Nu är jag hemma från vårdcentralen och skall ta min långsamma promenadsom gör så gott i kropp och själ. Min man är just nu på Arbetsförmedlingen och när han kommer hem så skall vi försöka åka till Jönköping. Det var så länge sen vi var där eftersom vi inte orkat, vi längtar verkligen dit nu. Bara att få gå på Café Lakatos och fika som vi nu inte gjort på längen. Tur att vi har vårt fina Ritz Konditori annars hade det varit botten. Vi skall bara gå omkring och kolla och även gå in på second hand och på onsdagar har dom flera stora second hand öppna från 14.00

 

  

 

Orkar vi vara kvar ett tag så går vi kanske på bio. Det är så många filmer jag vill se bl.a "The blind side" som Sandra Bullock fick en oscar för som bästa kvinnliga huvudroll. Går inte den så finns det alltid nån vi vill se. Det blir lite improvisation i dag.

 

    

 

 

Sister Hazel är en amerikansk rockgrupp, från Gainesville, Florida, med influenser från alternativ rock, folkrock och southern rock 

 

Klicka härför att komma in på Sister Hazels hemsida. Jag gillar den här gruppen och dom varierar sig, det finns mycket av dom på Youtube att välja på.


Av Malin wiper - 24 mars 2010 06:59

       


       


Här har ridån dragits åt sidan tidigt eftersom jag skall vara på mindfullness redan 08.30 Jag var tvungen att tvätta håret före och det tar sån tid att torka även när jag har blåsen och sen har jag blivit så van att ha rakt hår så plattången är en flitigt använt hårverktyg. Ute ligger det inte mycket snö kvar så snart kan man börja cykla och det har jag längtat efter. Vet inte än vad dagen har att bjuda på utan tar det som det kommer.

 

 

   


Här har jag fångat en liten and nere vid ån.  

  


   


Här försvinner den ur mitt kamerafält.

 

  

 

Utanför högskolan i Borås så hade dom dessa annorlunda cykelställ. Cykeln som jag fotat är en gammal militärcykel och såg rätt häftig ut.

 

  

 

Här ser man hela cykeln som ser jättestabil ut ändå lite luggsliten.

 

  

 

Med denna påskinspirerande glaskula som kommer från Mimmis Magasin önskar jag er alla en fin Onsdag (lilla lördag).     

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards