Öppen Ridå

Alla inlägg den 18 mars 2010

Av Malin wiper - 18 mars 2010 18:24

Kuroshio sea-2nd det största akvariet i världen. Till detta sjunger Barcelona "Please don´t go".

 

Klicka här för att läsa lite mer



   Klicka här för att läsa om rockor.

Av Malin wiper - 18 mars 2010 15:30

     


Jag blev lite ledsen när jag var ner till samhället och fick höra att Ritz konditori skall byta ägare. Dom har drivit det i 9 år. Dom är så pass unga och får ingen tid över till familjen utan jobbet tar så mycket tid och kraft. Det kommer att drivas vidare av en kvinna som jobbar där redan.

 

   

Här ser ni bagarens glada fina fru. Jag bad henne gå in och fota sin man och dom andra som jobbar där.  

 

   

Kul att äntligen få se hur bagaren ser ut och han ser lika glad ut som sin fru. Inte undra på att det blir för mycket för dom eftersom dom är så kreativa och hittar på nytt hela tiden. Deras bakverk är både god och estetiska att titta på.

 

   

Här ser ni två av dom anställda på Ritz Konditori. Tack tjejer för att ni ställde upp på bild...  Ni är toppenfina och trevliga.

 

   

 

I dag hade dom gjort extra många wienerbröd i olika variation. Dom erbjudande om kaffe med wienerbröd för en summa som jag inte kom ihåg...   

 

    

Alltid är det olika på wienerbröden och variationerna är många. Ibland har dom chokladwienerbröd som ser olika ut varje gång. Det gäller att ha fantasi och det har dom. Jag tycker om wienerbröd men det är otroligt mycket kalorier i ett sånt och då får jag avstå middag och sötsuget kommer tillbaka.

       

Av Malin wiper - 18 mars 2010 12:16

         

 

Det blev inte den rätta långsamma promenaden som jag gick nu, jag tar den efter lunchen. Det finns risk för att jag kan må dåligt och bli jättetrött. Nu gick jag en vanlig promenad för att fota lite men jag upptäckte att jag reagerade när jag började gå för fort så det klickade till i mig och jag saktade ner och njöt mer av att promenera. 

 

   

 

På samma gata som vi bor men lite längre ner mot vattnet så finns det hur många gamla fågelholkar som helst uppsatta. Dom är så vackra i sin skröplighet. 

 

   

Dom ger sån känsla att bara titta på eftersom det är folk som tillverkat och satt ihop dessa själva. Denna är det takplåt på också...  

 

   Det finns hur många som helst och det skulle ta en evig tid att fota alla.  

 

   

Dom är så olika men ändå i samma stil.

 

  

 

  

 

Så här ser en knipa ut. Den är jättevacker

 

Klicka här för att komma in på "Fågelgalleriet" där även knipa är representerad.

 

Nu ropar min man att luchen är klar. Han har gjort en härlig fisksoppa...     

 

Klicka här för att komma in på en sida med fågelholkar              

  

Av Malin wiper - 18 mars 2010 09:02

   


Nu känner jag för en låt med Elvis innan jag tar min långsamma promenad.

 

      



  


Jag läste nåt korkat i Aftonbladet för nån dag sedan om Elvis dotter Lisa.Marie Till denna bild stod det att hon höll på att äta ihjäl sig och vägde hela 75 kg och är drygt 40 år gammal. Dom hade fått till texten som skvallertidningar brukar skriva att hon kommer att ha svårt att ta hand om sina barn eftersom hon kan drabbas av följdsjukdomar bl.a hjärtinfarkt mm.

 

  

 

Det sjuka med detta är att hon är 1.65 lång och till den längden rekommenderar dom att man väger mellan 51-69 kg. Alltså har hon bara 6 kg övervikt. Jag väger säkert mer än henne så jag borde vara död för länge sen om detta skulle stämma. Hur sjukt som helst.

 

Klicka här för att gå in och kolla vad "Sund.nu" rekommenderar vad man skall väga till sin längd.

 

            

Av Malin wiper - 18 mars 2010 08:30

  


Vi var uppe redan 07.00 i morse för jag vill gå ut så fort som möjligt på min långsamma promenad...  än om det var en skräckupplevlese i går.... hoppas det känns bättre i dag och att jag kan koppla bort en massa onödiga tankar och leva i nuet. Visste inte att det var så svårt. Vi har sovit gott och det är blidväder ute. Änderna har nyss fått sina solrosfrön. Dom sitter så fint och väntar nedanför trappan på morgonen.

 

              

 

  

 

 


Jag följer serien ”Fuskbyggarna” och blir illa berörd hur folk blir behandlade av byggare och sen inte får nån hjälp utan står där med all ångest och vånda. Eftersom det går att leta upp dessa fuskare och lurendrejare så borde väl myndigheterna också kunna få fatt i dom och stoppa eländet. Dessa har ju gått i konkurs hur många gånger som helst. Det borde upprättas en lista på alla fuskare så det går att varna folk. Kofiskera deras egendom, tvinga dom att betala tillbaka. Det är kriminellt så dom borde få ett straff. Lagen måste skrivas om för att kunna stoppa detta.

 

        

 

Jag är så glad att vi köpte ett gammalt 40-talshus som är byggt av en byggmästare . Det finns inte tillstymmelse till varken mögel eller radon. Bräderna i huset är tätvuxen furu som är tumstjocka och lagt i flera varv med fyllning av spån emellan. Vi har på dessa 9 år inte sett varken sett till silverfiskar eller pälsänger. Inte ens en råtta har vi fångat i våra fällor. Det enda som vi ser ibland är lite spindlar men inte så mycket och mest i källaren.

 

                      

 

Det är bra att dessa drabbade får hjälp i programmet men det finns så många fler som blir drabbade och får ingen hjälp alls och familjetragedin är ett faktum. Jag har själv jobbat i ett mögelskadat hus i 5 år utan att veta om detta och fick oförklarliga ögonlocksinflammationer och blev behandlad men det kom tillbaka hela tiden. Möglet gjorde dessutom att sköldkörteln började alstrade för mycket hormoner så jag gick ner i vikt utan att banta och såg utmärglad ut och blev hyperaktiv.

 

  

 

När jag slutade det jobbet och flyttade från stan så upphörde alla problem men jag kan inte gå in i mögliga lokaler för då blir jag helt vimmelkantig och får svårt med andningen mm. Jag har fått diverse bestående skador som jag fått leva med. Ingen berättade för oss i personalen om detta och sjukfrånvaron var jättehög. Jag fick mig ett ex av den stans tidning mig tillsänd där det stod att det var en mögelskandal på denna arbetsplats.

 

                          

 

Att sen barn tidigt blir utsatta för detta förstör så mycket av deras liv och sätter sina spår i form av bestående men. Jag tycker så synd om 8-barnsfamiljen som dom visade i fuskbyggarna i går. Att bli deprimerad och hamna i en sån situation när man har en sån stor familj är inte lätt.

 

  

 

Jag som skulle vara positiv och samla mina tankar. Kan ändå inte låta bli att titta på programmet och reagera.

 

Klicka här för att kolla in en sajt som heter"Brandbergs gamla järnhandel"

 

Hoppas ni får en bra dag. Sköt om er...  

 

       

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards