Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 26 februari 2010

Kahlua likör!

Av Malin wiper - 26 februari 2010 17:50

  


Jag var ute på nätet för att leta efter nåt helt annat och dök på denna flaska på bilden ovan. Blev rätt nostalgisk för detta var innelikören på 70-80-talet och jag kom ihåg hur gott det var första gången man drack av den. Den heter "Kahlua" och verkar finnas kvar i sortimentet på systemet.

 

  

 

Kollade i skåpet vad jag har för likörglas och dessa ovan köpte jag i Dusseldorf på en bar som serverade en likör som heter "Killepitsch" och på glasen står det även likörens namn. Det var en fantastisk bar där alla gick omkring och pratade med varandra och eftersom min man kan Tyska så fick vi en del kontakter. Alla sorts glas dom serverade sina drycker i fanns i kartonger ovanför baren till försäljning...    

 

Klicka här om ni vill läsa om likören "Killepitsch"

 

  

 

Klicka här för att få recept på en kaffedrink med Kahlualikör

 

  

 

Här en annan sort vi har av likörglas, dom är lite retro och från 50-talet. Vi har köpt dom på second hand  när vi var ute på semester ett år. Glasen är mer vinröda och inte så genomskinliga i verkligheten. Dom finns även i vinglas men vi köpte bara likörglasen och har 8 st av dessa.

  

           

 

Kahlúa är en mexikanskkaffelikör kryddad med örter och vanilj. Den är gjord på en bas av rom och mexikanskt kaffe. Innehåller 38% socker och tillverkas i Mexiko men säljs på licens över hela världen.

Används i följande drinkar:

   Det häftigaste likör och nubbeglaset vi har köpte vi på världsutställningen i Hannover år 2000. Det är som ett provrör med texten "Expo 2000". När vi köpte dom så tyckte vi väl inte att dom var så märkvärdiga men nu uppskattar vi dom mycket mer för dom är lite kul och orginella. Att dom dessutom är köpt på världsutställningen år 2000 i Hannover där vi själva varit på plats gör inte saken sämre. Det var vår sista arbetsplats som bjöd alla sina anställda på denna resa som jag aldrig glömmer.

 

                   

 
 
Monica

Monica

26 februari 2010 18:13

Blir nostalgisk, såna röda glas modell i modell större hade vi hemma när jag var liten. Vi drack ur dom vid högtidliga tillfällen som julen! Tror min mor och far fick dessa när de tankade olja till huset, då fick de alltid en fin present av Petrinis Oil!
Ha en jättemysig fredagskväll!
Kram*

http://www.blackpearl.bloggplatsen.se

 
Emma

Emma

26 februari 2010 18:34

Fin blogg Malin!

http://Lilla-Jag.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

26 februari 2010 18:44

Monica: Kul att dina föräldrar haft såna glas och att dom fått dom på ett sånt kul sätt ;) dom är moderna igen.

Ha en jättemysig kväll själv
kram

Emma: Vad kul att du tycker det. Roligt att du tittade in
Ha en fin kväll Emma och kram till dig

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Sussi

Sussi

26 februari 2010 20:14

Mmm gott :-)

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
wiper

wiper

26 februari 2010 22:43

Sussi: Ja verkligen =)

kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Karin  o svartnosarna

Karin o svartnosarna

27 februari 2010 01:23

Blev bjuden av min kompis i somras av denna likör,sen så har jag den nu hemma i skafferiet.
Härliga glas,tycker det är så roligt med glas men nu är det fullt i mina skåp.Sen just om man förknippar något till glasen,inte dåligt att bli bjuden på en sådan resa av sitt jobb ett roligt minne att tänka tillbaka på.Själv jobbar jag åt kommunen,där dras svångremen åt för jämnan:-)
Kramisen Karin o svartnosarna.

http://bloggplatsen/kajsa-varg

 
Berith

Berith

27 februari 2010 08:31

Vilka underbara glas =))
Jag blev väldigt förtjust i de röda =))
Önskar dig en mysig lördag och en fortsatt trevlig helg , varma kramar =))

http://maxmax.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

27 februari 2010 10:09

Karin o svartnosarna: Vad kul att du gillade likören. Mina skåp är också fulla så det blir inga fler glas. Tråkigt att dom sparar in så mycket numera så ingen guldkant finns längre. Det är bara dom som har det bäst som får ha det så.

Ha en fin lördag
kram

Berith: Kul att du tycker det ;) Tack snälla du! Jag önskar dig detsamma
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Av Malin wiper - Söndag 14 april 11:45

  Vi hade det toppen i går på Röda Korset där dom hade full fart hela dan. Här ser ni Kelly till höger som är chef och till vänster en av dom anställda. Alla är så kreativa och trevliga. Först får man köpa fikabiljett och det kostar 50 kr/perso...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25 26 27
28
<<< Februari 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards