Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 26 februari 2010

Meta Velander & Ingvar Kjellson!

Av Malin wiper - 26 februari 2010 17:09

  

Klicka här om ni vill gå in och kolla vart jag hittat denna kuliss. Det finns fler att kolla in och även annat. 


  

Här spelar dom tillsammans i en pjäs av Becket.


I morse var det en högtidsstund när jag kollade på Malou "Efter tio". Hon hade besök av skådespelarparet Meta Velander och Ingvar kjellson. Dom är 85-86 år och spelar fortfarande teater. Ingvar på Dramaten och Meta på Stadsteatern. Dom har varit gifta i 66 år och kan inte tänka sig att lägga av utan älskar fortfarande att vara med i uppsättningar. Jag är uppvuxen med radio och tv teatern så jag känner till alla dom gamla och satt som på parkett och bara njöt av alla pjäser man fick ta del av.    

 

Jag har varit på teater i verkligheten men inte så mycket som jag skulle velat ha gjort. Det var ett nöje att lyssna till Meta och hennes Ingvar. Ett starkt par som både varit självständiga men ändå så starka tillsammans. Det bara lyste av liv och lust från dessa sköna människor. Jag har sett Meta Velander i verkligheten när jag såg "Sound of music" i Stocholm på 90-talet. Önskar jag kunde åka till Stockholm och se dom innan det är för sent.

 

    


Margareta "Meta" Velander född 13 augusti1924 i Danderyd, är en svenskskådespelerska. Gift sedan 1949 med skådespelaren Ingvar Kjellson.

Velander började spela teater redan under skoltiden. Efter att ha gått på Dramatens elevskola 1947-1950 kom hon till Upsala Stadsteater där hon var engagerad fram till 1957. Hon engagerades 1960 vid Stockholms stadsteater där hon medverkat sedan dess, med kortare uppehåll 


Anders Ingvar Kjell Kjellson, född 20 maj1923 i Kärna, Östergötland, svenskskådespelare. Son till flygingenjören Henry Kjellson. Gift sedan 1949 med skådespelerskan Meta Velander.

Kjellson studerade vid Gösta Terserus teaterskola och kom 1946 in vid Dramatens elevskola. Sedan 1946 har han gjort över 140 roller på Dramaten bl.a Peachum i Tolvskillingsoperan 1969, Martin i Natten är dagens mor 1983, Orgon i Tartuffe1991 och perukmakare Ström i Markurells i Wadköping1999. Han har även arbetat på Upsala Stadsteater och Stockholms stadsteater.

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25 26 27
28
<<< Februari 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards