Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 29 januari 2010

Födoämnesallergi!

Av Malin wiper - 29 januari 2010 17:50



Det blev inte som jag tänkt i dag och vi blev inte så länge i storstan. Jag har haft lite klåda på kroppen dom två sista dagarna och det har gjort att jag varit lite irriterad även i humöret. Vi åkte ändå iväg för jag var så uttråkad. Vi hann fika på Café Lakatos och även kolla lite på second hand. När vi satt på Lakatos så kom jag på att jag ätit lite av en marmelad vi köpte där för ett tag sen. Jag äter aldrig marmelader i vanliga fall men denna var så god att bara lägga en liten sträng över keson eller annat pålägg. Det var en granatäpplemarmelad. Frågade Maria Lakatos om det är mycket c-vitamin i marmeladen och då sa hon att eftersom det är extra mycket antioxidanter i marmeladen så är det mer c-vitamin och då fick jag svar på varför jag fått sån klåda. 

    

Jag allergitestade mig för några år sedan och då gav det fullt utslag gällande c-vitamin. Jag kan inte äta apelsiner som andra gör utan bara nån gång ibland. Typisk att man skall vara så känslig mot allt som är gott... . När jag går ut och läser på nätet så är det mer vanligt att barn har födesämnesallergier. Jag hade eksem som barn men det försvann i 12-årsåldern. Jag har fått dessa problem lite då och då men nu var det ett helt år sedan.

 

  

 

  

 

 

 

Nu blir jag tvungen att avgifta mig några dagar och vara försiktig. Det känns som om jag har sticksiga kläder på mig så jag har måst ta på mig en mjuk mysdress i kväll. Vi hade tänkt gå på bio och se "Snabba Cash"  men det får vi lägga på is. Mr T åkte och hyrde några filmer istället. 


Symtom vid födoämnesallergi

Är du allergisk mot något födoämne kan symtomen komma inom några minuter eller timmar efter det att du fått i dig livsmedlet. Symtomen kan visa sig som:

  • Klåda och svullnad i mun och på läppar.

  • Täppt näsa eller snuva.

  • Astma.

  • Kräkningar, diarré eller kramp i magen.

  • Kliande utslag, eksem eller vätskefyllda blåsor.

  • Huvudvärk, trötthet och retlighet.

  • Anafylaxi är den allvarligaste reaktionen och ett farligt tillstånd. Blodtrycket faller och man blir starkt allmänpåverkad. Att en person får en anafylaxi är sällsynt, men om det händer behöver man vård direkt. Ring 112.


 

 

 
 
-Nena-

-Nena-

29 januari 2010 21:21

När jag jobbade på dagis var det oftast några stycken på var avdelning som hade allergier mot något födoämnen.
Mycket att hålla reda på då man skulle beställa maten i köket och räkna ut vem som skulle ha vad.
Några skulle inte ha gluten eller laktos heller + att det var en del som inte åt griskött.
Lång lista hade man när man gick ut efter frukost för att boka lunchen.

Mina barn har inga födoämnes-allergier tack och lov, den lilla fick utslag av apelsin som liten men det har försvunnit.

Skönt att du fick veta vad som orsakat till klåda.
Sköt om dig och ha en fin helg
Kram

http://nena.bloggagratis.se

 
wiper

wiper

29 januari 2010 23:49

-Nena- Det måste vara jobbigt att hålla reda på allt och ha många olika rätter. Gluten och laktosintollernas verkar rätt vanligt numera. Skönt att din lilla flicka växte ifrån sin allergi. Ja det var skönt att få en allergitest så man kan försöka undvika för mycket c-vitaminer men ibland misslyckas det.

Sköt om dig själv och ha en fortsatt fin kväll
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Lisa

Lisa

31 januari 2010 23:22

fy så jobbigt att vara allergisk emot c-vitaminer,,eller apelsiner då..
Jag får en fruktansvärd panik om jag känner att jag ätit nåt med Nötter i har fått en reaktion 1ggr och då trodde läkaren att det var nötter! Jättejobbigt med allergi överhuvudtaget!
Kram

http://dagslandan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards