Öppen Ridå

Alla inlägg den 27 januari 2010

Av Malin wiper - 27 januari 2010 19:02


GÄSTINLÄGG FRÅN MR T


  



Mr T:s kycklingsoppa


2 st bröstfiléer kyckling

250 gr hela avrunna champinjoner på burk

2 msk smör


250 gr Potatis

250 gr Rotselleri

200 gr Kålrot

200 gr Palsternacka

2 st morötter


1 st kycklingbuljongtärning

1 st grönsaksbuljongtärning


1 tsk torkade soppkryddor (Svensk Ekoört ek.för.) (Libbsticka, selleriblad, isop, gräslök, brännässla, och dragon www.ekoort.se/)

1 msk svartvinbärsgelé (outspädd svartvinbärssaft går också bra)

Svartpeppar

½ tsk SambalOlek


1,5 dl vispgrädde (ej vispad)

½ tsk Timjan


Gör så här:

Skär kycklingfiléerna i fingertoppsstora bitar.

Torka av dem och bryn dem kraftigt, lägg dem i skål och håll varm.

Fräs de hela champinjonerna i samma smör och häll över kycklingen.

Vispa ur stekpannan med en msk vatten och häll detta över champinjonerna.


  


Skala rotfrukterna. Skär upp dessa i ca: 5 mm tjocka skivor.

Ta en 4 liters rostfri kastrull och lägg i buljongtärningarna och 9 dl vatten.

Koka upp och lägg i kålrotskivorna. Ställ tiduret på 11 minuter. Starta uret när det kokar igen.

 

Lägg i potatis och morötter när det är 9 min kvar. Stoppa uret tills det kokar igen.

Selleriskivorna läggs i när det är 6 min. kvar.

Palsternacksskivorna läggs i när det är 4 min kvar.

Köttet och champinjonerna (som är varma) läggs i när det är 2 min kvar.

Rör då också i soppkryddor, Sambalolek, svartpeppar och svartvinbärsgelén.


När tiden är ute, rör i vispgrädden och smula över timjan och servera.

Goda tillbehör: bröd, ost klick creme fraiche.


  


Den här soppkryddan använde jag i soppan. Vi köpte den på bondens marknad i Jönköping i höstas.


Soppan är inte redd så den passar bra till glutenkänsliga. Vill man reda så går det bra.

 

  

 

Den här ekologiska buljongen använde jag i soppan.

Av Malin wiper - 27 januari 2010 12:17

  


Här ser ni ytterligare en tändare jag köpte till min samling när vi var till Borås i går. Den är i form av en badsko.


 

  

 

För att tända så trycker man ner fotremmen. Ganska kul tändare...  Affären som har dom roliga tändarna ligger på Torggatan i Borås.


   

 

Av Malin wiper - 27 januari 2010 11:51

           


Nu är jag hemma från frissan och är nöjd som vanligt. Hon gjorde lite bredare ljusa slingor den här gången. Håret är ljusare än på bilden. När jag gick från frissan så blev jag stoppad av en kvinna som frågade om jag kom direkt från friseringen, ja sa jag... då sa hon att hon tyckte jag hade jättesnygga slingor och fint hår och ville veta vem min frisörska var...  jag blev jätteglad, min frissa är en ung tjej på drygt 20 år och otroligt duktig och säker på att allt hon gör. Jag känner mig trygg med henne och hon är dessutom jättetrevlig.  

 

        

 

Håret är ljusare i verkligheten. Det går inte att få fram på bild riktigt. Hon plattångade håret rejält. Sen har jag urtunnat och uppklippt i många etapper för mitt hår är tjockt.

 

  

 

  

 

Jag fick ett blomskott "svärmors tunga" av en bloggvän som heter Berith för ett tag sen och det var jättelitet. nu har det börjat röra på sig och växa upp. Jag satt det i en kruka i köksfönstret och tror att blomman gillar att stå ljust. Det är en kaktusväxt så den skall inte vattnas så ofta. Jag skall fråga henne om den nu behöver lite näring i vattnet. Nu skall vi göra en kycklingsoppa och njuta av. När det är så kallt ute så passar soppa ypperligt. Alla är less på snön utom jag...  det är fantastiskt och jag skulle kunna fira jul igen  

     


 

 

Av Malin wiper - 27 januari 2010 07:36

  


I dag har jag sorg. Läste att Pernell Roberts (Adam) från Bröderna Cartwright gått ur tiden och han var den siste med sina 81 år. Ovan ser ni dom som var huvudpersoner i den kultförklarade serien som jag och många i min generation satt bänkade till framför tv:n. Michael Landon i grön jacka var den tidens stora tjejmagnet och jag själv var ohjälpligt förälskad. Han var i Sverige ett antal gånger och sjöng hellre än bra men vad gjorde det när han var så otroligt charmig och snygg. Det känns konstigt att ingen finns kvar längre och två av dom dog alldeles för tidigt i sjukdomar. Jag var ett litet barn när jag började titta på serien som sen gick i repris några gånger.

  

 

Det känns väldigt sorgligt men så är ju livet. Det känns nu som man vill se om serien som var en långkörare.

 

     


Pernell Elvin Roberts, född 18 maj1928 i Waycross, Georgia, död 24 januari2010 i Malibu, Kalifornien, var en amerikanskskådespelare. Han blev mest känd som äldste brodern Adam i TV-serien Bröderna Cartwright (originaltitel: Bonanza) åren 1959 till 1965.

Roberts var gift vid fyra tillfällen. Han gifte sig med Vera Mowry1950, med henne han fick sitt enda barn (Jonathan Christopher Roberts, som dog i en motorcykelolycka 1989), Judith Anna Roberts1962, de skilde sig 1971, Kara Knack1972, de skilde sig 1996. När han avled var han gift med Eleanor Criswell.

Pernell Roberts avled den 24 januari 2010 efter sviterna av cancer i bukspottskörteln. Han var den siste överlevande huvudrollsinnehavaren från TV-serien Bonanza

 

  

 

Pernell Roberts   

 

     





Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards