Öppen Ridå

Alla inlägg den 8 januari 2010

Av Malin wiper - 8 januari 2010 17:43

        



        

Av Malin wiper - 8 januari 2010 14:56

  



  

Av Malin wiper - 8 januari 2010 14:24

  


Jag spinner vidare på detta med brevpress efter att ha kollat på nätet och en brevpress kan se så olika ut. Förr i tiden så hade den en funktion och var till för att lägga brev under så dom höll sig på plats men den skulle även vara fin att titta på.

 

   Denna roliga i form av en dödskalle hittade jag på Auktionshuset "Kolonn. Klicka här för att gå in på sidan.

 

  

 

Denna hittade jag på Crafoord Auktioner och den kostar sina otroliga 28.000:- så har nån en sån hemma så kan ni skatta er lyckliga...  

 

Klicka här för att gå in på sidan där den och mycket annat finns att titta på.

 

   Den avlånga platta längst till höger på bilden är i gjutjärn och är från 1800-talet.

 

Klicka här för att gå in på deras sida som heter "Cidrum antikt"

 

     

 

Den här brevpressen hittade jag på "Prydnadstorget". Det fanns rätt många där att beskåda.

 

Klicka här för att gå in och kolla

 

   klicka här för att kolla in en blogg som heter "Seconds of fashion"

 

 

Av Malin wiper - 8 januari 2010 12:42

  


 

TILLRÄTTALÄGGANDE

 

   

Jag fick lite tips av min syster hur jag kan gå tillväga för att det skall bli lite mer ordnat i tävlingen och det är jag tacksam för. Hon föreslog att jag skulle publicera alla bidra dagen innan och det hade jag tänkt på själv också men då tagit samma dag som tävlingen avslutades och det är ju inte så bra. Jag fick även lite andra bra tips av henne. Tack snälla du...  

 

       

 

Detta gäller alltså nu: Jag publicerar alla bidrag dagen innan tävlingen är avgjord och det gör jag 14/1, då skall alla bidrag vara inskickade. Ni får rösta fram till 15/1 17.00 Jag skall vara noggrannare nästa gång med reglerna så det inte blir så förvirrande. Det blir även mer rättvist om jag inte skriver vilka som har skickat in tyckte syrran och jag håller med.

 

           

 

Jag tar nu bort dom bilder som kommit in och lägger inte ut dom förrens 14/1 och då kan alla börja rösta. Dom röster som kommit in redan får naturligtvis kvarstå. Jag borde ha satt mig ner och täkt igenom innan hur jag skulle lägga upp detta men jag har en tendens till att ha för bråttomt. Sorry! för detta.

 

 Om ni undrar över något så är det bara att fråga. Lovar att inte hugga...   

  

 

 

Av Malin wiper - 8 januari 2010 11:56

    



Tyvärr är många i denna dåvarande grupp avlidna såsom Roy Orbison och George Harrisson. Så här står det på wikipedia:

 

Från början skulle gruppen bara göra B-sidan till en singel åt George Harrison, men när skivbolaget hörde låten "Handle With Care" insåg man att den var för bra för att slösas bort som bara en B-sida på en singel. Istället spelade man snabbt in ett helt album på bara ett par veckor, Traveling Wilburys Vol. 1, vilket blev en stor kommersiell framgång och nominerades till en Grammy för årets album.

 

  

 

Singlarna "Handle with Care" och "End of the Line" klättrade högt upp på listorna. Kort efter att albumet givits ut avled Roy Orbison, vilket möjligen är en bidragande orsak till att det andra albumet, Traveling Wilburys Vol. 3 från 1990, inte rönte riktigt samma framgång som sin föregångare.

 

  

 

Musiken påminner inte oväntat mycket om vad artisterna tidigare gjort var för sig, men den är mer lekfull och har riktigt uppsluppna texter. På albumen är de inte listade med sina riktiga namn, utan de hittade på egna alias varje gång. En av låtarna, "Tweeter and the Monkey Man" (som skrevs av Dylan), innehåller många referenser till Bruce Springsteens låtar




Av Malin wiper - 8 januari 2010 11:42

  


Nu är det så kallt så änderna kommit upp till vårt hus och ligger och väntar på att få bröd eller frön. Vi matar bara när det är så här kallt för annars får vi hålla på dagarna i ända...    och dom blir bara fler och fler. Vi hittade en massa mjukt bröd i frysen och nu äter vi bara hårt bröd hemma. Här står jag på bron och slänger ut lite. Dom är inte rädd för mig utan känner igen min röst. Går jag ut så är dom ända framme vid mina fötter och jag kan nästan mata dom ur handen. Vissa år så har dom haft sina små andungar med sig och dom är så söta.

 

   

 

   

 

Dom är inte så många än och nyss blev dom bortskrämd av nån rovfågel. Jag slänger inte ut nåt om dom inte är i närheten för då har vi kråkor och kajor här och det är ingen höjdare.

 

   

 

Här närmade jag mig några stycken som låg och gonade sig innan dom åt mer. Vi skall åka och köpa en påse solrosfrön som är lite fetare och bättre för dom.

 

   Snart har vi nog både sång och knölsvanarna här också. Förr om åren så kom dom också upp ända till huset. Vi har en del dramatiska filmklipp som jag skall försöka få in på Youtube och sen sätta in här. Måste bara lära mig hur man gör.

 

   

 

Här lite strömt och öppet vatten som dom flyger till när isen har lagt sig.

 

     

Av Malin wiper - 8 januari 2010 09:52

     


Det känns som om man flyttat hem till norrland igen när man tittar ut och även på termometern som står på ofattbara 21 grader minus...  Solen skiner och det är ofattbart vackert. Lika bra att njuta så länge man kan. Som ni ser så har vi sovit som stockar och hade svårt att vakna. Tänk att man inte kan gå ut och roa sig några timmar utan att bli utslagen, men roligt hade vi...  så länge det varade.

 

  

 

Min man klarar inte av att ta långpromenader när det är så här kallt för han har både astma och kol så han tål inte för kall torr luft, han kan gå en vända runt kvarterer men inga längre sträckor. Vi böjar städa vinden i dag och skall ta ner grejer till rummet och rensa och sortera. Det blir nog en del till second hand och även till min son om han vill ha nåt.

 

   Hoppas ni alla får en fin dag utan en massa trassel och komplikationer. Min bloggvän dagssländan har fått bekymmer med att det fryst i hennes ledningar för flera dagar sedan och ingen på bostadsbolaget har gjort nåt än. Jag tycker att en sån gång skall man få reducerad hyra och även tillfällig bostad på hotell med alla bekvämligheter. Hon sitter inte stillatigande utan har skinn på näsan och har dragit igång en massa saker för att få ordning på detta. Numera verkar man bara ha skyldigheter inga rättigheter...  

 

 

Här är en av låtarna Calle sjöng i går och då var det helt unplugged. Han var ännu bättre i verkligheten. Den här låten har man förut hört med Cher.

  

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards