Öppen Ridå

Alla inlägg den 2 januari 2010

Av Malin wiper - 2 januari 2010 22:40

  


Först nu är har vi kommit hem från grannarna. Hade inte tänkt bli så länge men vi blev bjudna först på kaffe och senare janssons frestelse och den var hur god som helst. Vi har bara suttit och pratat och umgåtts, även ett glas vin slank ner för oss kvinnor medans männen tog en whiskey. Deras sons tillstånd har stabiliserat sig mer och han blir troligen förflyttad till ett sjukhus närmare hemorten inom en snar framtid. Deras släkt och familj är stor och alla ställer upp och hjälper till med stöd och annat. Det blev lite gripande flera gånger och man blir påverkad av det som hänt familjen. Dom behövde verkligen slappna av så att dom orkar med allt som komma skall. Det blev en skön promenad hem och vädret kan inte bli bättre.

 

  

 

Vi har känt varandra i 9 år än om vi inte umgåtts regelbundet så blir det ändå ett band. Dom skall komma över till oss nån dag också men som omständigheterna är så går det inte att bestämma långt i förväg. Nu skall vi bara slappa och se på tv eller nån film. Hoppas ni alla har en bra och händeslerik lördagskväll. Det är så segt ute på nätet för mig nu att jag går över till mannens data i morgon medans han får reda ut eländet. Här går det i alla fall att komma in nu utan att bli utslängd men det går långsamt.

 

  

 

  

 

Colbie Caillat (ˈkoʊlbi kəˈleɪ/), född Colbie Marie Caillat 28 maj 1985 i Newbury Park, Kalifornien, är en amerikansk sångerska, låtskrivare och gitarrist från Malibu, Kalifornien.

Hennes singel "Bubbly", från debutalbumet Coco, blev 2007 en stor hit, bland annat nr 5 på USA-listan och nr 6 på Sverige-listan. 2008 spelade hon in duetten "Lucky" med Jason Mraz, till dennes album We Sing, We Dance, We Steal Things.


  

Av Malin wiper - 2 januari 2010 10:31

  



  

Av Malin wiper - 2 januari 2010 10:18

  


När jag var ute på nätet och letade bilder så dök jag på denna roliga annorlunda klocka i form av en filmrulle... tyvärr hittade jag inte priset på den.

 

Klicka här om ni vill gå in och kolla eller köpa klockan som jag själv inte skulle säga nej till.

 

 

 

Jag önskar er alla en fin söndag   

 

    

Av Malin wiper - 2 januari 2010 09:54

  


Jag har sett en film som har fått 5 oscarsnomineringar. Den heter "The Reader". I rollerna ser vi Kate Winslet, Ralph Fiennes, David Kross, Lena Olin mfl. Regi står Stephen Daldry för. Det är ett drama från 2008 och kate Winslet fick en oscars för sin rolltolkning.

 

     

 

Så här står det på wikipedia:

 

The Reader (Der Vorleser) är en film från 2008 baserad på Bernhard Schlinks roman med samma namn. Filmen regisserades av Stephen Daldry.

Den handlar om Michael Berg, en tysk advokat, som hade en affär med en äldre kvinna då han var tonåring på 1950-talet. Kvinnan, Hanna Schmitz, försvann och återkom senare som en av de åtalade i för krigbrott för sina handlingar som en vakt i ett koncentrationsläger. Michael inser att Hanna har en hemlighet som hon tror är värre än hennes naziförflutna, en hemlighet som kan kosta henne rättegången

 

     

 

Filmen berörde mig och Kate Winslet gjorde en suverän rolltolkning av en kvinna som är konduktör på en spårvagn och träffar en ung kille som tillfrisknat efter en lång tids sjukdom med gulsot. Kate skall föreställa 30 år och det är ingen uppsminkad film utan naturlig och realistisk. Kate Winslet gör nog sin bästa roll hittills i denna film hon är så trovärdig som den unga ensamma kvinnan med ett mörkt förflutet och sen kär i den blott 15-åriga pojken. killen spelad av David Kross är också en ny intressant bekantskap som spelar sin roll med stor inlevelse och känsla. Hans möte med Kate får oanade konsekvenser i resten av hans liv. Han får läsa högt för henne ur böcker eftersom hon själv inte kan läsa. Filmen är annorlunda och jag kunde inte slita mig utan levde mig in i filmen och dess karaktärer. 

  

    

 

Jag ger filmen 4 starka regissörsstolar av 5 möjliga.

 

           

 

Av Malin wiper - 2 januari 2010 09:43


Klicka här om ni vill gå in och läsa om bandet. Det är en otrolig glädje och musikantkänsla i bluegrassmusiken och stämsången är underbar. Live så är det sån stämning på festivalerna så man rycks med. Sen blir man som ny publik medtagen i gemenskapen på ett fantastiskt sätt och man känner sig delaktig. Jag har ju fått vara med på jammen eftersom jag känner ia.

 

   

 

Här är hemsidan till Torsåkers bluegrassfestival. ia har varit med i styrelsen men inte nu.

Av Malin wiper - 2 januari 2010 09:10

 


I dag vaknade vi sent igen och båda har haft svårt för att sova. Vi skulle gå till våra grannar och hälsa på dom som flyttat härifrån för ett tag sen. Vi ringde upp dom och sa att vi kommer på eftermiddagen igen. Vill vara utvilad när vi går dit eftersom det är dom som har sonen som råkat så illa ut och drabbades av "mördarbakterien" han är stabil nu men fortfarande nedsövd. Vi kommer att promenera igen efter frukosten. Här ligger snön kvar och det är bara att fortsätta njuta av det vita.

 

 

   


Här kommer lite bilder som min väninna ia fotat hemma hos dom, hon och hennes familj bor långt ifrån oss tyvärr. Bänken på bilden har fått som ett snöbeklätt billiknande baksäte...  

 

        


  


Kolla in deras fantastiska kakelugn som man bara vill sätta sig framför och mysa av den sköna värmen. Vad fiffigt med vedförrrådet i sidan av spisen. Hennes man Mr K har byggt kakelugnen själv och ia har stått för designen vad gäller vedförrådet på sidan om spisen. Det är så kul att få se hur dom har det hemma. Vi har träffats 3 gånger på 4 år men vi har inte varit hemma hos dom än men väl däruppe på Bluegrassfestivalen i Torsåker 2007. Vi skall försöka att åka och hälsa på dom i vår.

 

  

 

   

 

Här är deras traktor som dom använder bl.a till snöröjning och som man ser har dom mer snö än oss nu.

 

   Det är väldigt vackert där dom bor vid en fin sjö.

 

   

 

jag blev så förtjust i hennes julgran som ger en fantastisk feststämning.

 

   Dom har en hund som heter "Diva".

 

  

 

Här ligger Diva i fotöljen och myser...  Längst bak ser ni hennes kontrabas som hon är en fena att spela på och hon har varit med i otaliga bluegrassband och andra konstellationer. Hon och hennes svägerska har spelat ihop i många år också. När vi var på bluegrassfestivalen i Gränna så fick vi njuta av deras röster och instrumentspel. ia är med i en stor kör där hon bor också. Vi träffades genom att vi båda var med i en musikkanal som hette Spraydio som numera är nedlagd. Det är fantastiskt att kunna få riktiga vänner genom nätet, det trodde jag aldrig men det är synd att vi bor så långt ifrån varandra. Våra män kommer också bra översens och är ungefär samma personligheter och vi kvinnor är lite mer temperamentsfulla.

 

    



Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards