Öppen Ridå

Alla inlägg den 20 september 2009

Av Malin wiper - 20 september 2009 19:41


  


Det blev lite för mycket i dag för vi var och kollade lite utanför stan innan bion också. Stället heter "Stallqvarn" och består av gamla röda trähus med vita knutar. Det har varit en gammal kvarn där förut. Det är jättevackert att gå omkring i området och det finns även en Antikt & Kuriosa i ena huset.

 

   

Så här ser det ut när man kommer körande på den lilla idylliska vägen.

 

  

 

    

  

Här är ingången till Antikaffären som har öppet Fredag 14.00-18.00 och lördag-söndag 10.00-15.00 

 

   

Det är gigantiskt stort därinne men det gick bara att få två bilder eftersom det kryllade av folk. Det är inte bara antikt utan allt möjligt. Tyvärr så var det lite mögellukt så jag kunde inte stanna där mer än 10 minuter och sen mådde jag lite dåligt en stund. Hade det varit värre då hade jag inte kunnat gå in ens. Jag har jobbat i mögelhus i 5 år på 80-talet utan att jag visste det då och nu är jag superkänslig mot mögel så jag skulle nog kunna jobba extra som mögelhund Skrattande.

 

  

  

Det fanns så många rum med olika saker i så vi hade kunnat gå där i flera timmar om vi haft tid och jag klarat möglet. Vi kommer ändå att återvända dit och jag får vara där en stund i alla fall.

 

Jag köpte spelkort med gamla filmstjärnor och dom ser ut som filmisarna man bytte med varandra på den tiden.   

 

   

 

Sen hittade jag en ask med filmstjärnornas Tuggummi Kyss Detta var Raymond Burrs han i den gamal deckarserien "Perry Mason" om nu nån mer än jag känner till den Skrattande.

 

Här kommer ett klipp från serien som hade ett ledmotiv som man aldrig glömmer. 

 

   

 

Raymond Burr föddes 1917 och dog 1993. Här kan ni läsa mer om honom på wikipedia

Av Malin wiper - 20 september 2009 18:13


  


Nu har jag sett filmen "Flickan som lekte med elden" och jag tyckte denna var ännu bättre än den förra "Män som hatar kvinnor" filmen var lite tätare och det var fart och spänning hela tiden. Musik och bild är som handen i hansken till filmen och inte det minsta störande. Skådespelarna spelar jättebra och en del av dom så bra så man baxnar. Mikael Nyqvist är inte riktigt passande för enligt min mening han är lite för tam och jag kommer bara att tänka på hans rollfigur i "Såsom i Himmelen". Det tog ett tag efter filmen innan man hann samla sig igen, jag blir då påverkad men har inte läst böckerna som min syster säger är ännu bättre och hon tycker jag skall försöka få ta på en ljudbok och jag tar henne kanske på orden. Dom flesta har nog läst böckerna innan dom ser filmen. Den kan tyckas rå men har man inte med dom scenerna så blir det helt fel.

 

För mig är det ändå en höjdarfilm som får 5 filmrullar av 5 möjliga. Svensk bra film är inget man är bortskämd med.

 

                   



Av Malin wiper - 20 september 2009 10:31



Trots att jag har ont i rygg och nacke så fick jag sån lust att gå på bio och se "Flickan som lekte med elden" som hade premiär 18/9. För mig är bio rena magin och hade jag råd så skulle jag gå mycket oftare. Förra filmen i Stieg Larssons triologin var så otroligt bra men ändå skrämmande och otäck så ibland fick man nästan blunda. Vilket skådespeleri och handling man baxnar nästan. Denna har också fått bra omdöme så det skall bli spännande att se den. Vi fick biljetter till 14.30 om vi går senare så får vi inte sitta bredvid varandra.

 

  

 

Jag är tvungen att ta vara på dom bra dagarna och då försöker jag ta igen en massa förlorad tid så det blir lite mycket ibland för mitt eget bästa. Känner en sprittande livslust i dag och då måste jag ta vara på den. Synd att kroppen inte hänger med längre. Popcorn är det enda biogodis som numera är tillåtet Obestämd. 

En sån här filmklappa går att köpa på Loudness Hembio för 225:- och det finns nu 10 st i lager Skrattande den skulle jag vilja ha på kul. Även en liten biograf Glad.

 

Nu skall jag gå och behandla min nacke med värmevetekrage och sen Valdemarskragen Kyss kram på er alla goa därute. 

 

Av Malin wiper - 20 september 2009 10:06


  

Jag hade helt glömt bort att skriva om Wallanderfilmen "Cellisten" som jag såg häromdan.

 

   

Det behövs ju ingen presentation av rollistan eftersom alla som ser dessa filmer vet vilka som är med.

 

  

 

HANDLINGEN 

 

En rysk konsertcellist utsätts för ett bombdåd efter ett uppträdande i Ystad. Kvinnan visar sig vara ett kronvittne i ett mordåtal mot en medlem av den ryska maffian, nämligen sonen till dess ledande man, den länge internationellt efterlyste Leb Munchin. Wallander och hans kollegor befinner sig med ens mitt uppe i ett krig mot en mäktig internationell motståndare vars metoder är skoningslösa. Men Wallander anar att Leb Munchins motiv denna gången inte handlar om pengar och krass vinning, utan om något mycket djupare. Till slut står Wallander öga mot öga mot en åldrad brottsling som är redo att utkämpa sin sista strid med alla medel han förfogar över...

 

Jag tycker att denna Wallander var en av dom bättre och inte så sentimental. Lite mer hårdkokt. Den var spännande och den bjöd på lite överraskningsmoment som jag inte skall berätta om här då förstör jag handlingen. Förra filmen var rätt bra också men denna är ett snäpp bättre enligt mig.

 

Förra filmen fick 3 filmrullar och det får denna också men med ett litet plus efter.

 

     och ett litet +

 


 

 

Av Malin wiper - 20 september 2009 09:03


  


I dag har vi tagit lite sovmorgon eftersom det blev lite mycket i går och jag är helt slut. Vet inte än om det blir en morgonrocksdag. Vi har inte ätit frukost än men det är på gång. Det är lite disigt och solfritt uten men i går var det full sommar.


  


Vi köpte byråer på IKEA för några år sedan och dom heter "Malm" eftersom dom är vita så har översidan blivit lite fula och även skadade på en av dom. Vi har funderat om vi skall måla eller sätta dit nåt självhäftande men då såg vi att IKEA börjat med glasskivor i samma storlek som man bara lägger på. Förut kostade en stor över 129:- nu hittade vi 2 stora och en små på fyndavdelningen. Den stora kostade 99:- och den lilla 59:-  

 

BYRÅ FÖRE  


Skivan på denna byrå har blivit missfärgad p.g.a att jag la på en sån där löpare av trä och den missfärgade byrån.

 

BYRÅN EFTER

 

   

Så här fint blev resutltatet och vi tog den i grön nyans som passar till vår vägg. Skivorna finns även i bunt och grått. Nu behöver jag inte lägga på dukar längre utan det blir både stilrent och praktiskt. Skivorna skall vara extra tåliga.

 

  

Även mitt nattuksbord fick sig en skiva.

 

Vad sägs om en Elvislåt så här på morgonen?

 

Här en liten annan version där Celin Dion sjunger duett med Elvis som ju inte finns längre. Det är häftigt att det går att göra detta med tekniken numera nästan lite kusligt. 



Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards